Museumscenter kan blive et unikt sted: 'Vi skaber en attraktion af internationalt format'

Museumscenter kan blive et unikt sted: 'Vi skaber en attraktion af internationalt format'
Tine Nygaard er oprindeligt uddannet kunsthistoriker fra Århus Universitet, og i 2007 tog hun en diplomuddannelse i ledelse fra Forvaltningshøjskolen. Hun har også arbejdet på blandt andet Designmuseum Danmark og Statens Museum for Kunst. Foto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 23. AUG 2020 • 14:08
Af:
niels-ebdrup
| ABONNENT
23. AUG 2020 • 14:08
KULTUR

Det er ikke småting, Tine Nygaard står over for, når hun 1. september tiltræder sin nye stilling som kunstfaglig leder på Bornholms Kunstmuseum. Hendes fremmeste opgave er at bidrage substantielt til, at det planlagte museumscenter på Helligdommen bliver en bragende succes.

Efter planen skal Bornholms Kunstmuseum udvides for 150 millioner kroner. Udvidelsen skal resultere i nye faciliteter til Bornholms kulturhistoriske museum samt et helt nyt museum for lys. I byggeriet skal også være et stort kulturrum – Museum+ – med gratis adgang. Det er et projekt, som Tine Nygaard ser store muligheder i.

– Helt overordnet ser jeg mulighed for, at vi skaber en attraktion af internationalt format. I sig selv er den kunsthistoriske og den kulturhistoriske samling, landskabet på Helligdommen og arkitekturen spektakulær. Men derudover er der planer om, at vi skal udforske rummet imellem kultur og kunst og dermed skabe nogle oplevelser, man ikke kan få andre steder, siger Tine Nygaard.

Hverdagen rummer vejen til kunsten

Hun vil arbejde for, at det kommende museumscenter bliver et naturligt udflugtssted for både turister og herboende. Et sted, der møder folk, hvor de er, og viser dem vej ind i de oplevelser kunsten kan give os. Det handler om at få flere til at forstå det sprog, der er i kunsten – i malerier, keramik og glas.

– Interessen kan starte ved, at man er optaget af at strikke. Eller dreje træ. Eller lave havearkitektur – staudebede for eksempel. Forståelsen af kunst kan sagtens starte med noget, der i forvejen er en del af ens hverdag. Noget, hvor man ligesom kunstnere bruger sanser, visuelle evner og kreativitet. Alt det er dele af kunstens sprog.

– De allerfleste har allerede en viden, de måske ikke ved er relevant i forhold til at gå på kunstmuseum, siger Tine Nygaard.

Hun er dog endnu ikke er parat til at løfte sløret for, hvordan hun vil lave det kunststykke,at bringe bornholmere fra hverdagens skønhed og kreative sysler ind i kunstens verden.

Skal tage udgangspunkt i Bornholm

Intentionen er imidlertid, at Bornholms Kunstmuseums aktiviteter i høj grad skal tage udgangspunkt i Bornholm, og hvad Tine Nygaard kalder "bornholmsk identitet" – særligt bornholmske forhold.

– Når jeg taler om identitet, kunne det være i arbejdet med Museum for Lys. Man taler jo om, at der er et særligt lys på Bornholm. Der tænker jeg, at udstillingerne på museet kan gøre det klarere for folk, hvad det vil sige. Hvad er det særlige ved lyset her? Det kan både en kvantefysiker, en billedhugger og en konservator fortælle om.

– Man kunne også gå ind i landskabet på Bornholm og undersøge, hvad det betyder for at være bornholmer. Og er der aktuelle debatter, kan vi belyse dem ud fra både kulturhistorie og kunsthistorie, siger Tine Nygaard.

Lysmuseum fremhæver lyset i kunsten

De fleste kender nok til det kulturhistoriske museums samling, der i øjeblikket er udstillet i Bornholms Museum i Sct. Mortensgade i Rønne. De fleste har nok også været forbi kunstmuseet, så de har en idé om, hvad det er for værker, der hænger der. Men det kommende museumscenter har også en ny dreng i klassen: Museum for lys. Tine Nygaard mener, at det kan – undskyld metaforen – kaste et nyt lys over Bornholms Kunstmuseums kunstsamling.

– Lars Kærulf Møller (afgående direktør for Bornholms Kunstmuseum, red.) kender samlingerne som sin egen bukselomme. Han har set, at lyset spiller en virkelig stor rolle for de malere, keramikere og andre kunstnere, hvis værker er i samlingen. Så i Museum for lys tager vi elementet "lys" og skruer op for det – maks volumen. Vi fortæller om lys – naturvidenskabeligt, praktisk og meget andet – og ser, hvordan det kan kaste en ny forståelse tilbage på samlingen, fortæller Tine Nygaard.

 
 


Et særligt værk

Da Tine Nygaard bliver spurgt, om hun vi gå hen til et kunstværk på museet, der betyder noget særligt for hende, så går hun hen og stiller sig ved et maleri af Niels Lergaard.

– Der er noget særligt bornholmsk i det billede, siger Tine Nygaard.

– Lergaard maler høje horisonter, som er karakteristiske for en ø, der ligger højt. Forestil dig, at du står og tager et billede på en flad strand – som Dueodde. Så vil havet på fotografiet være en lang, smal stribe. Men på Hammerknuden er du højt oppe. Der vil havet derfor også fylde relativt mere, hvis du tager et billede. Det er en høj horisont som dem, Lergaard maler. Det er noget, Lars Kærulf Møller har lært mig at holde øje med, siger Tine Nygaard.