Bildrømmen har vinger. Foto: Berit Hvassum

En dyr dame på Lyngholt Camping

BILTRÆF

Når man åbner baksmækken på en Cadillac Cabriolet årgang 1960, virker den umiddelbart vurderet til at være nogenlunde på størrelse med en etværelseslejlighed i det tæt befolkede Hong Kong.

Den fedeste ting er,
at der er samme kultur
som motorcykler har.
Man hilser på hinanden,
når man kommer kørende

Ole Søndervang siger da også, mens vi glaner ned i det:

– Der plejer vi at sove, når vi er på ferie.

Virkelig?

– Nej, ler han.

– Det er bare gas.

Okay, men personligt kunne jeg umiddelbart godt selv strække ud og sove ganske bekvemt, konstaterer jeg her på Lyngholt Camping, hvor medlemmer af Cadillac Club Danmark er på besøg.

Det er Kirsten Jakobsen, der i sin tid købte den 5,80 meter lange bil sammen med sin daværende mand, men nu nyder hun den så med sin nuværende. De ankom til Bornholm lørdag morgen fra Karise på Østsjælland, hvor de bor.

– Det var sådan set min eksmand, der fandt på, at vi skulle ha’ den, ler hun.

– Det var den første bil, vi købte, men da vi så blev skilt, beholdt jeg den.

Hvor kommer fascinationen af sådan nogle biler fra?

– Vi havde motorcykler før, men så snakkede vi om, at vi gerne ville have en amerikanerbil, og da vi først havde købt den, solgte vi motorcyklerne, for så kørte vi ikke mere på dem. I Cadillac’en kan vi jo sidde seks mennesker, og du kan snakke sammen, det er lidt problematisk, når man kører motorcykel.

Årlige træf

Har I andre biler?

– Ja, vi har også hverdagsbiler, siger Ole.

– Cadillac’en er til de sjove ture, tilføjer Kirsten.

Hvor ofte er I på tur med Cadillac-klubben?

– Der kom lige noget, der hedder corona, og som har ødelagt meget i år, siger Ole.

Kirsten:

– Men ellers kører vi jo ture sammen. Der er måske lige en der slår op: Er der nogen, der skal med på Køge Havn eller Præstø Havn for eksempel, og så triller vi af sted. Normalt har vi også vores årlige træf, men det har vi ikke haft i år på grund af coronaen. Vi skulle ha’ været til Samsø.

Er det dyrt at have sådan en bil?

– Lige i øjeblikket er hun en dyr dame, der er mange ting, der går i stykker, hun har lige fået skiftet vandpumpen forrige fredag, fået nye bremser og sådan. Så det er en dyr hobby, det er det.

Den må være dyr i vægtafgift?

– Nej, den koster omkring 2.000 kroner om året, fordi det er en veteranbil, og forsikringen er heller ikke så gal.

Ole:

– En almindelig personbil er næsten dyrere efterhånden.

Hvor meget kører den på literen?

– Når vi kører pænt, kan den godt køre otte, siger Kirsten.

– Men på motorvejen sluger den lidt mere.

350.000 kr.

Hvor meget skulle den koste, hvis den skulle sælges nu?

– Cirka 350.000 kroner.

Hvad er forskellen på at køre i Cadillac’en og jeres hverdagsbiler? Det er jo transport begge dele.

– Den fedeste ting er, at der er samme kultur som motorcykler har. Man hilser på hinanden, når man kommer kørende. Og når vi ankommer nogle steder, står folk jo og siger “wauw!”, siger Ole.

Kirsten:

– Ja, man kan høre folk inde på fortovet sige “årh, en bil, nej, hvor er den flot”.

Ole:

– Man kan fornemme græsduften og høre fuglene kvidre. Vi kører stort set kun med kalechen nede. Og så kan sådan en Cadillac, selv om den er stor, styres med kun én finger på rattet, fordi servostyringen er så god.

Ole Søndervang og Kirsten Jakobsen foran hendes Cadillac Cabriolet årgang 1960. Foto: Berit Hvassum
Så er kalechen slået ned igen. Foto: Berit Hvassum
Skulle den sælges nu, ville prisen lyde på cirka 350.000 kroner for de 5,80 meter bil. Foto: Berit Hvassum