Bevar BAT's ringrute

Bevar BAT's ringrute
Arkivfoto: Jens-Erik Larsen.
| ABONNENT | 20. AUG 2020 • 19:45
Af:
laeserbrevsskribent
| ABONNENT
20. AUG 2020 • 19:45
Debat

Modsat udvalgsformand Leif Olsen mener jeg, at forslaget om nyt rutenet var en stor fejl.

Ruterne skulle ende blindt ude i kystbyerne, mens en ny rute 7 skulle udbedre manglen på den sammenhæng, som fire ringruter i dag sikrer. Men det medfører mere kørsel.

Da køreplanen første gang var til politisk behandling, var der ingen sammenhæng mellem Østerlars-Østermarie og Nexø. Man skulle vente 45-105 minutter på at komme videre fra Svaneke til Nexø, hvor der i dag er direkte bus. Ruten til Svaneke blev derfor hver anden time forlænget til Nexø, men det koster også, uden at det på den sidste strækning gav nogen nævneværdig serviceforbedring.

Eksempel: Der skulle køre bus fra Svaneke mod Nexø klokken 11.34 med ny rute 4 og klokken 11.41 med ny rute 7. Dette giver to busser i timen, men anvendeligheden svarer til én bus i timen, altså en ren meromkostning. I dag er der bus hver time med en ringruten.

Økonomien i det nye rutenet haltede, og det var hovedårsagen til, at den såkaldte helårskøreplan ikke trådte i kraft den 9. august. Hvis man vil fastholde det ny rutenet, bliver man nødt til at skære mange afgange væk, der ellers på en måde kunne opveje ulemperne, omend de ville tilgodese andre strækninger, for eksempel Rønne-Vang-Allinge.

Gudhjem og Svaneke bør ikke være endestationer. For at binde flere byer sammen på samme rute, bør Nexø heller ikke være endestation. Derfor ringruter.

Erik Nielsen, Sankt Mortens Gade 45 b, Rønne