Den røde T-foil er angiveligt blevet malet blå, siden den blev monteret her på Orskov Værftet i Frederikshavn i slutningen af februar. Arkivfoto: Laust Jordal

Blev forsinket af coronakrisen: Express 1’s T-foil skal omsider aktiveres

I slutningen af august skulle arbejdet med at kalibrere den T-foil, som Bornholmslinjens hurtigfærge Express 1 allerede i februar fik monteret i bunden af skibsskroget, gerne gå i gang.

Transport

I slutningen af august skulle arbejdet med at kalibrere den T-foil, som Bornholmslinjens hurtigfærge Express 1 allerede i februar fik monteret i bunden af skibsskroget, gerne gå i gang.

Og efter en uges tid med computer- og andet arbejde skulle den være klar til at træde i funktion, oplyser kommunikationschef i rederiet Jesper Maack.

T-foilen er en T-formet vinge, som stikker ned i vandet og gerne til passagerernes fornøjelse skulle kunne moderere skibets bevægelser på sejladsen mellem Rønne og Ystad, når der er vind og bølger i Østersøen.

Naiad Dynamics i USA, som har konstrueret T-folien, sendte faktisk allerede i marts en mand til Bornholm, som skulle forestå arbejdet, men ak, coronapandemien satte en stopper for det, nærmest inden han var gået i gang, idet han blev beordret hjem til USA, straks præsident Trump lukkede landet ned.

 

Det bliver jo superinteressant for både os og alle andre at se, hvad den kan

 

Men nu satser Bornholmslinjen i stedet på at genoptage testrækken og kalibreringen med en ingeniør, som Naiad Dynamics sender over fra sin afdeling i England, oplyser Jesper Maack.

– Så det er fint, at det nu er muligt i stedet at få en brite til Bornholm, siger han.

– Præcis, hvornår arbejdet bliver genoptaget, ved jeg ikke, men det skulle blive i slutningen af denne måned. En stor del af det, der skal gøres, er it-arbejde. It-systemerne skal arbejde sammen, og det er blandt andet det, ingeniøren skal sikre. Altså, at T-foilen ude i front arbejder sammen med trim tabsene i bagenden af skibet og forskellige andre systemer. Meget af det arbejde vil foregå om natten.

Mens færgen sejler?

– Nej, det er bare computerarbejdet. Og så regner de med, at de test, der skal til på havet, kan man lave om dagen, mens skibet er i drift, siger Jesper Maack.

– Så der bliver tale om sejlende tests om dagen, og det hele er planlagt til at tage en uges tid. Men det er selvfølgelig afhængigt af, at tingene går optimalt, og der er ikke er noget, der driller os.

Og så skulle T-foilen være klar til at blive aktiveret, når vi på et tidspunkt får en rask, lille efterårsstorm?

– Ja, præcis. Det bliver rart at få det overstået, så vi kan få oplevet den i brug. Det bliver jo superinteressant for både os og alle andre at se, hvad den kan, siger Jesper Maack.

T-folien skal styres af et computerprogram, som forsøger at forudse, hvordan den skal gribe ind for at skabe den størst mulige komfort for passagererne, oplyser han.

Det var i begyndelsen af juli måned, at Bornholmslinjen sendte en forespørgsel til Naiad Dynamics om, hvorvidt det var muligt eventuelt at sende en ingeniør af sted fra Storbrittanien i stedet en fra USA.