Kunderne i Nordeas bankfilial i Rønne skal i fremtiden betjene sig selv. Foto: Berit Hvassum

Nordea smækker kassen i: Nu skal kunderne betjene sig selv

PENGE

Fra den 11. september vil det ikke længere være muligt at få kassebetjening i Nordeas bankfilial i Rønne. Det oplyser banken i en løbeseddel, som i disse dage bliver delt ud til de kunder, der besøger filialen.

Derfor vil en række af de funktioner, der indtil nu, traditionelt er blevet håndteret af en bankansat ved kasseskranken inde i banken, i stedet flytte ud i pengeautomaterne foran banken, hvor kunderne skal betjene sig selv.

Det er eksempelvis her, man i fremtiden skal indsætte og hæve penge i banken, og her man skal tjekke saldoen på sine konti, hvis man altså ikke benytter sig af Nordeas netbank til computer eller mobil.

Drastisk nedgang

Årsagen til, at Nordea har valgt at lukke for kassebetjeningen, er, at banken de seneste år har oplevet en drastisk nedgang i antallet af kunder, der benytter sig af kassebetjening.

Det oplyser filialdirektør Jens Ole Andersen, der fortæller, at selvom det ikke har været en medvirkende faktor til beslutningen om at lukke kassebetjeningen, så har coronapandemien skubbet yderligere til nedgangen i antallet af kasseekspeditioner.

Han har ikke et nøjagtigt tal for, hvor mange af bankens kunder, som bliver påvirket af beslutningen om at nedlægge kassebetjeningen, men siger:

– Det er i hvert fald en lille gruppe og en gruppe, som skrumper. Vores oplevelse er, at rigtig mange af de ældre kunder godt kan finde ud af at betjene sig selv og er gode til at benytte pc til deres bankforretninger.

Ikke helt slut

At Nordea lukker for kasseekspeditioner betyder imidlertid ikke, at det er helt slut med personlig betjening i banken.

– Der er stadig en mindre gruppe, som i en periode fremover vil have behov for hjælp til at betjene sig selv. Dem har vi afsat personale til at hjælpe, siger Jens Ole Andreasen.

Det gælder eksempelvis de kunder, der ikke benytter netbank, og som stadig har brug for at at betale deres regninger i banken.

– Det er en service, vi altid har haft, og den fortsætter vi med, forsikrer Jens Ole Andersen og lover, at det også fortsat vil være muligt for bankens yngste kunder at få tømt deres sparebøsse i banken.

– Generelt har vi stadig åbent på hverdage fra 10 til 16, og kunderne er altid velkomne til komme ind i banken og få hjælp, hvis de har behov for det. Det er der ikke ændret på, slår han fast.

Sydbank har gode erfaringer

I Sydbanks filial i Rønne lukkede man for kassebetjening og henviste kunderne til at betjene sig selv i pengeautomaterne og i netbanken allerede i februar 2019. Og det har man haft gode erfaringer med, fortæller filialdirektør Nikolaj Nexø Grønnegaard.

– Vi gjorde det som en to-trinsraket, hvor vi i to år op til lukningen kun havde betjening i kassen i tre timer hver eftermiddag. Det gav vores kunder en mulighed for gradvist at vænne sig til selvbetjening, og vi kunne se, at der i løbet af den periode var en meget kraftig nedgang i antallet af kassebetjeninger, lyder filialdirektørens opskrift på Sydbanks succes.

Og ligesom man planlægger at gøre i Noerdea, så har de få kunder, som endnu ikke er helt trygge ved eksempelvis at indsætte kontanter på deres konto via bankens pengeautomater, stadig mulighed for at henvende sig i banken for at få hjælp.

– Det sker af og til, og så går vi med dem ud til pengeautomaten og viser dem, hvordan man gør, siger Nikolaj Nexø Grønnegaard.