Vi skal til bunds i skandalen i BAT

Vi skal til bunds i skandalen i BAT
Arkivfoto: Jens-Erik Larsen.
| ABONNENT | 11. AUG 2020 • 12:43
Af:
oejvind-hesselager
| ABONNENT
11. AUG 2020 • 12:43
LEDER

Er det rituelle handlinger og markeringer på skrømt, der lige nu præger skandalen i busselskabet BAT – eller er der tale om at vi er inde ved substansen i problemet, og nu bliver der endeligt ryddet helt op?

Det spørgsmål rejser sig uvilkårligt efter det seneste forløb i denne uendelige saga, hvor politikerne i denne omgang først satte en ny køreplan ud af drift, og hvor trafikchef Lars Friborg derpå blev fritaget for tjeneste.

Det ligner jo handlekraft, men i den slags forløb er det altid fornuftigt at nulstille logikken og ikke lave forkerte fejlslutninger.

Kernen i den del af problemet, som er synligt for offentligheden, er, at chaufførerne siger, at der er store problemer med samarbejdet med ledelsen. Det kom konkret til udtryk gennem udarbejdelsen af den nye køreplan, der skulle træde i kraft 1. august, men bunder dybere, siger chaufførerne. Lars Friborg har ikke stillet op til interview.

Nu er Lars Friborg væk, hvilket er sket uden at Bjarne Freund Poulsen, chef for kommunens center for ejendomme og drift, har forklaret hvorfor. Men fritstillingen falder efter, at borgmester Winni Grosbøll har udtrykt bekymring for samarbejdsformen i BAT. Hun forventer nemlig:

”… at man selvfølgelig inddrager medarbejderne, har en god dialog og overholder kommunens spilleregler,” lød det med en sætning, der godt kunne være et vink med en vognstang.

 
Har vi overhovedet
nogen grund til at tro, at
fritstillelsen gør andet end
at skabe ro i pressen og
tilfredshed hos chaufførerne?
Næppe

 

Men har vi overhovedet nogen grund til at tro, at fritstillelsen gør andet end at skabe ro i pressen og tilfredshed hos chaufførerne?

Næppe, for problemet er strukturelt. Vi har været igennem præcis samme problem tidligere. Også den tidligere trafikchef måtte fratræde. Det skete for præcis to år siden. Også dengang handlede det angiveligt kun om samarbejdet.

Men som sagen ligger oplyst, handler det ikke kun om mennesker og forkerte chefer. I så fald er der i hvert fald noget alvorligt galt i ansættelsesproceduren, som andre så må stå til ansvar for. Elementær logik siger, at når en given opgave gang på gang bryder sammen, så skal man se på, om der er tilført ressourcer, der matcher forventningerne. Eller om trafikchefen arbejder under et administrativt og politisk mandat, der er umuligt at indfri. Er der sparet for meget i BAT? Og er det derfor, der fremlægges køreplaner, som chaufførerne opponerer imod.

Eller skal vi kigge en helt anden vej? Er det i virkeligheden chaufførerne, der i dag har rollen som ofre, der trækker i trådene, fordi de ikke ønsker forandring? Vi skriver ikke, det er tilfældet, men som sagen ligger oplyst, ved vi reelt ingenting. Bortset fra, at BAT er dysfunktionel og et evigt problem. Skulle vi ikke se at få det løst? Det er ikke gjort med at stoppe en køreplan og finde en ny chef. Det er ren symptombehandling.