René Becker ejer og driver Gudhjem Is sammen med konen Malene Becker. Parret overtog butikken fra Malene Beckers onkel Lennarth Laursen sidste år. Foto: Berit Hvassum

Iscafeer glæder sig over købelystne turister

Der er ingen tvivl om, at Bornholm har været en populær feriedestination denne sommer, og at øens cafeer og restauranter er velbesøgte. Det er noget særligt isbarerne mærker. I Gudhjem har Gudhjem Is på havnen haft travlt. Det er René Becker, der er indehaver af iscafeen sammen med sine kone Malene Becker, sådan set ikke overrasket over. Sådan var højsæsonen også sidste år, der var det første år, hvor parret drev butikken efter at have overtaget den fra Malene Beckers onkel Lennarth Laursen. Men alligevel er der noget ved sæsonen i år, der er anderledes.

TURISME

Der er ingen tvivl om, at Bornholm har været en populær feriedestination denne sommer, og at øens cafeer og restauranter er velbesøgte. Det er noget særligt isbarerne mærker. I Gudhjem har Gudhjem Is på havnen haft travlt. Det er René Becker, der er indehaver af iscafeen sammen med sine kone Malene Becker, sådan set ikke overrasket over. Sådan var højsæsonen også sidste år, der var det første år, hvor parret drev butikken efter at have overtaget den fra Malene Beckers onkel Lennarth Laursen. Men alligevel er der noget ved sæsonen i år, der er anderledes.

– På grund af coronarestriktionerne kan der ikke være så mange mennesker i butikken, som der plejer, og det er med til at sætte en bremse på flowet af kunder i butikken, siger René Becker.

– Jeg vil egentlig sige, at vi har lige så travlt, som vi havde sidste år, men det er på en lidt anden måde. Sidste år var der tidspunkter i løbet af dagen, hvor der var mange mennesker, og andre tidspunkter hvor der var mere stille. Sådan er det ikke i år. Nu er det et mere vedvarende tryk, hvor der er mange mennesker løbende hele dagen.

Gudhjem Is åbner i højsæsonen klokken 11 og lukker klokken 23. René Becker fortæller, at butikken lige nu beskæftiger omkring 17 ungarbejdere ud over René og Malene Becker selv, men at det har vist sig ikke at være nok.

– Det var svært at vide, hvor mange vi havde brug for, før sæsonen gik rigtig i gang, men lige nu er vi lidt presset på mandskab. Det er svært at finde nogen, der kan træde til midt i sæsonen. Det tager også tid at lære dem op, og det er vanskeligt, når der er så travlt, siger René Becker.

Flere kunder med flere penge

En anden, der også mærker til de ishungrende turister, er Mille Granlyst fra Nordlandets Bagel og Isbar i Allinge. Hun overtog det, der tidligere var Extreme Iscafé, og driver nu forretningen på andet år.

– Da skolernes sommerferie startede, var det som om, hele Danmark skulle til Bornholm samtidig. Der har været rigtig travlt. Jeg har ikke råd til så mange ekstra hænder, så det har været rigtig travlt, fortæller Mille Granlyst, der har en ungarbejder til at hjælpe til om eftermiddagen og til tider får hjælp af sin mand og datter i butikken. Ellers står hun selv i butikken fra 11 til 22 hver dag i sommeren, og kunderne står allerede og venter udenfor ved åbningstid.

Mille Granlyst oplever, at der ikke kun kommer mange flere kunder. De kunder, der kommer, har også flere penge at spendere.

– Normalt kan et barn måske få lov til at vælge et bæger med én eller to kugler, men jeg synes, at i år er der flere, der skal have store is, og det er hele familien. Alle de penge, som folk normalt har sparet op til at bruge i udlandet, de bliver brugt på Bornholm i stedet, siger Mille Granlyst.

Det er endnu for tidligt for hende at sige præcist, hvad de mange kunder kommer til at betyde for butikkens omsætning. Hun har ganske enkelt ikke tid til at sætte sig ned og se på regnskabet, siger hun, men hun regner med, at den travle sommer kommer til at give et en større omsætning end sidste år.

Denne formiddag, hvor fotografen var forbi Gudhjem Is, var det ikke fordi, der var tykt af mennesker, men indehaver René Becker fortæller, at kunderne i sommesæsonen normalt kommer i en vedvarende strøm fra åbningstid til lukketid. Foto: Berit Hvassum

Tabt forsommer hentes i sensommer

For Gudhjem Is er den nuværende travlhed ikke ensbetydende med en større omsætning. På grund af coronarestriktionerne bliver kunderne spredt ud over hele dagen, og derfor er der ikke nødvendigvis flere kunder igennem butikken i løbet af en dag, forklarer René Becker.

Gudhjem Is udskød som mange andre butikker sin åbningsdato i foråret og gik derfor glip af påskekunderne. Det tab har René Becker først udsigt til at indhente i sensommersæsonen, der tyder på at blive længere i år.

– Vi havde en rigtig fornuftig påske sidste år, og det salg mangler vi stadig at indhente. Det er ikke, fordi vi har et øget salg nu, så det salg vi er gået glip af i forsommeren, skal vi indhente i løbet af sensommeren og efteråret, siger han.

– Det er svært at sige noget om, hvordan sensommeren kommer til at se ud. Tidligere år har det været meget varieret, hvornår vi havde travlt. Sidste år blev der mere stille i slutningen af august og september, men det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at se ud. Destination Bornholm har nogle tal for antallet af bookinger, og det ser ud til, at der kommer flere mennesker til øen til efteråret, siger René Becker.

Den vurdering er Mille Granlyst enig med René Becker i.

– Jeg har hørt, at mange af pensionaterne og hotellerne i byen er booket til og med september, så det tyder på, at der kommer til at være travlt den næste tid også. Jeg er spændt på at se, hvor travlt jeg får, når min medhjælper skal tilbage i skole, siger hun.

Coronasikkerhed giver ekstra arbejde

Mille Granlyst fortæller, at hun er glad for, at der har været så travlt i butikken, selvom det til tider har været hårdt.

– Jeg er ydmyg og taknemlig for, at der er så mange, der gerne vil komme og støtte øen. Det har været fantastisk, selvom det også har været voldsomt til tider. Det er jo det, vi lever af, siger hun, men peger ligesom René Becker på, at forholdsreglerne omkring coronasikkerheden giver ekstra arbejde.

– Fordi jeg har så lille en butik, som jeg har, er det en udfordring for mig at sørge for, at folk holder afstand og passer på. Jeg har måttet bede folk om at sørge for at flytte sig lidt, og jeg har sat et skilt op med, at man ikke må røre ved ismontren og sådan noget. Politiet har været forbi flere steder i byen og bedt cafeerne om at være opmærksomme på, hvor langt der er mellem stolene udenfor, men sådan noget kan jeg ikke styre, når kunderne selv flytter rundt på stolene. I sidste ende er det jo vores fælles ansvar, siger Mille Granlyst.