Maja Frendrup har værksted og butik på femte år i Allinge. Hun oplever, at der er flere kunder i butikken denne sommer, end hun har oplevet før. Foto: Berit Hvassum

Kunsthåndværkere oplever stor vækst i salget: ‘Det kan være svært at få lavet krukker nok’

Bornholm er usædvanligt velbesøgt denne sommer. Turister valfarter til øen i stride strømme, og det mærker øens kunsthåndværkere også. Maja Frendrup formand for kunsthåndværkerforeningen Ats & Craft Association Bornholm (ACAB) har selv et keramikerværksted i Allinge. Hun fortæller, at kunderne i butikken i sensommeren lod vente lidt på sig, men så kom de til gengæld mange og pludseligt i starten af juli.

KUNSTHÅNDVÆRK

Bornholm er usædvanligt velbesøgt denne sommer. Turister valfarter til øen i stride strømme, og det mærker øens kunsthåndværkere også. Maja Frendrup formand for kunsthåndværkerforeningen Ats & Craft Association Bornholm (ACAB) har selv et keramikerværksted i Allinge. Hun fortæller, at kunderne i butikken i sensommeren lod vente lidt på sig, men så kom de til gengæld mange og pludseligt i starten af juli.

– Da skoleferien startede, kom der pludselig rigtig mange besøgende i min butik. Min værksted ligger i kælderen, og man skal rundt om huset for at komme derind, så det er ikke et sted, hvor der normalt kommer så mange forbi, siger Maja Frendrup.

– Normalt kan jeg i juli måned godt føle, at højsæsonen ikke rigtig er startet endnu, men i år har jeg oplevet at have usædvanligt mange besøgende, og jeg har også solgt rigtig godt, siger hun.

Foto: Berit Hvassum

Svært at følge med salget

Maja Frendrup har haft værksted og butik i Allinge i de seneste fem år. Hun oplever, at hun fra år til år har haft en stigning i salget, men på grund af corona har hun ikke turdet satse på, at det ville fortsætte i år. Hun blev positivt overrasket, da det viste sig, at juli blev en rigtig travl måned, fortæller hun. Faktisk blev den næsten for travl, for nogle af de krukker, hun sælger i butikken, tager lang tid at lave, og så kan det godt være svært at følge med salget i forretningen.

– Fra jeg starter arbejdet, til krukken er færdig, går der i hvert fald et par uger. Selv hvis jeg skynder mig og lyntørrer tingene og sådan noget. Så det kan godt være lidt svært at følge med, siger hun.

– Hvis jeg for eksempel lige har sat nogle ting ud i butikken og synes, der er pænt fyldt op, og der så kommer nogen og køber en af de store ting og lidt småting, så ser der hurtigt tomt ud igen. Så går der måske to uger, før jeg har noget klar til at fylde op med igen, siger Maja Frendrup, som sammen med 20 andre kunsthåndværkere i ACAB også er med til at have butik i Gudhjem Mølle i sommermånederne, hvor de også oplever et større salg af kunsthåndværk.

Foto: Berit Hvassum

Ovnen kører i døgndrift

Justine Karrina Paudal er en anden keramiker i Allinge. Ligesom Maja Frendrup oplever hun, at hun med den store mængde besøgende på øen, får mere trafik i sin butik. Hun laver blandt andet brugskunst som kopper, skåle og tallerkener, og hen over sommeren har hendes keramikovn næsten kørt i døgndrift.

– Det har været en rigtig god sommer. Jeg har haft travlt, med at holde hylderne fyldte. Så snart jeg tager nye ting ud af ovnen og stiller på dem på hylden, så ryger de ud af butikken igen, siger Justine Karrina Paudal.

Udover at der ganske enkelt bliver solgt flere varer i butikken, så er det også større og dyrere ting, kunderne er interesserede i i Maja Frendrups forretning fortæller hun. Nogle af de største krukker, som hun er meget lang tid om at gøre færdige, sælger for mellem 6.000 og 11.000 kroner.

– Det er ikke ofte, jeg sælger nogle af dem. Der plejer at gå lang tid imellem salget af de krukker, men dem har også fået solgt en del af i juli, siger Maja Frendrup.

Kåring har en effekt

Forklaringen på, at der er flere kunder i butikkerne hos øens kunsthåndværkere, skal måske ikke kun findes i det faktum, at der i år er flere gæster på Bornholm.

De to keramiker peger på, at der er en stigende interesse for kunsthåndværk og brugstkunst generelt og særligt på Bornholm.

– Det er som om, kunsthåndværket også er blevet en kategori, som man som gæst vil ud og se, når man er på øen, ligesom rundkirker, røget sild og sådan noget. Jeg har i hvert fald haft nogen besøgende i min butik, som har været keramiksamlere på udkig, siger Maja Frendrup.

– Flere folk er interesserede i at købe kunsthåndværk og brugskunst, og der er en større bevidsthed omkring det. De vil gerne have noget, der er anderledes. For eksempel er det trendy blandt kokke, der gerne vil præsentere deres mad bedst muligt på restauranter eller på nettet og sociale medier, siger Justine Karrina Paudal.

Bornholm blev i 2017 kåret som World Craft Region, som den første landsdel i Danmark. I den forbindelse blev initiativet Maker’s Island Bornholm oprettet. Et initiativ der skal sikre samarbejde og udvikling mellem øens interessenter inden for kunsthåndværk. ACAB er én af de samarbejdspartnere, der er med i initiativet, og formand Maja Frendrup peger på, at det øger bevidstheden om Bornholm som kunsthåndværkets ø.

– En del af de mennesker, jeg har mødt, har hørt om kåringen som World Craft Region og er nysgerrige på det, siger hun.

– Det er noget, vi har arbejdet med at udbrede i nogle år nu for ligesom at sige, at Bornholm har meget at komme efter inden for kunsthåndværk, og det virker som om, at det er den indsats, vi nu begynder at mærke effekten af, siger Maja Frendrup.