SF og Enhedslisten: Nej tak til udlicitering af BAT

TRANSPORT

Udlicitering af BAT er hverken SF’s eller Enhedslistens kop te.

Det forklarer SF’s Leif Olsen og Enhedslistens viceborgmester Morten Riis til Bornholms Tidende.

Sidstnævnte siger:

– Jeg kan ikke se, at det skulle afhjælpe den situation, der er i øjeblikket. Jeg kan godt forstå, at der er nogen, der øjner chancen for at bringe forslaget frem, når nu der er problemer i BAT, men det er ikke et ønske, der lige opstår nu, det er jo de partiers faste agenda – men ikke en agenda, vi støtter. Vi oplevede jo en konkurs hos Iversen Busser, som stod for busdriften, i 2009, og det betød fra den ene dag til den anden, at kommunen skulle overtage driften, og det er dybest set den værst tænkelige situation, man kan stå i, hvis man har privatiseret sin busdrift. Som kommune har vi jo stadigvæk forpligtelsen til at sørge for, at man kan blive fragtet af den kollektive transport.

Men man har indtryk af, at der skal gøres noget radikalt for at få foretagendet til at køre, så hvad tænker du, der skal gøres?

– Jeg synes, vi i stedet skal tage BAT tættere på. Som det fungerer nu, er det jo nærmest sin egen administrative enhed nede på Munch Petersens Vej, men får vi selskabet tættere på, er der bedre hånd i hanke med, hvad der foregår. Det er beklageligt, at vi kommer i den her situation, men faktisk endnu mere beklageligt, at vi har været i situationen før. Det er jo en hårdknude, der ikke rigtig er blevet løst, så der er behov for, at vi tager BAT lidt tættere på.

 

Det er beklageligt, at vi kommer i den her situation,
men faktisk endnu mere beklageligt,
at vi har været i situationen før

 

Venstre foreslår et kommunalt aktieselskab, hvad siger du til det?

– Det kan jeg ikke se, der kommer nogen som helst gevinst ud af, for det betyder, at vi skubber BAT længere væk. På den måde siger man, at det skal køre kommercielt, og at vi ikke politisk skal blande os. Vi har brug for at komme tættere på og for at få noget mere gennemsigtighed, så det er den anden medicin, vi har brug for.

Som jeg forstår det, så mener chaufførerne i BAT, at de slet ikke bliver inddraget i planlægningen, er det ikke mærkeligt?

– Jo, det undrer mig også virkelig meget. Det kommer bag på mig, at der ikke bliver gjort noget ved det, for det er den samme kritik, vi har hørt nogle gange efterhånden. Jeg synes, det er ikke kun bekymrende, jeg bliver også ærgerligt over, at man ikke kan høre, hvad det er for nogle politiske signaler, vi kommer med.

Skal man finde en ny trafikchef?

– Det vil jeg ikke kommentere, siger Morten Riis.

Udbud er ufleksibelt

Samme kommentar har Leif Olsen til samme spørgsmål, men han kommenterer gerne ideen om at udlicitere BAT.

– Det er en dårlig idé, siger han.

– Det er dyrt at få lavet udbudsmaterialet, og fordi beløbet er så stort, skal det i givet fald i EU-udbud, og et udbud vil være meget ufleksibelt, for enhver eventuel ændring skal man betale for. Du skal udbyde den kørsel, der skal præsteres, og vil man så ændre noget i den udbudte periode, skal man betale for det. Det vil også være i fuldstændig strid med den strategi, kommunalbestyrelsen har vedtaget. Vi har jo besluttet både at flytte vores værksted, og at vi skal i gang med at skaffe nye busser. Ingen af de ting vil være relevante ved en udlicitering, men udgifterne vil vi stadig ha’.

Kunne man omgå et EU-udbud ved at udlicitere de enkelte ruter hver for sig?

– Det må man ikke. Der skal ligge en saglig begrundelse bag at dele et udbud op. Dertil kommer, at det typisk bliver dyrere, hvis man skal have flere operatører frem for én, siger Leif Olsen.