Det tyske rederi FRS har købt færgen HSC Fjord Cat, der er en søsterfærge til Bornholmslinjens færge Max, til at besejle den nye færgerute mellem Sassnitz og Ystad. Foto: Fjord Line

Ny færgerute i Østersøen

FRS Königslinjens oplyser, at overfartstiden vil blive to en halv time. Det er næsten en halvering af overfartstiden på Stena Lines nu nedlagte rute.

Det kan lade sig gøre, fordi ruten vil blive betjent af en katamaranfærge af samme type som dem, Bornholmslinjen anvender mellem Rønne og Ystad.

FÆRGER

Fra midten af september bliver det igen muligt for passagerer at sejle direkte mellem Tyskland og og Sydsverige.

Det er det tyske rederi FRS Königslinjen, der åbner en rute med to daglige afgange mellem Sassnitz og Ystad.

Ruten kommer til at afløse den hidtidige passagerfærge mellem Sassnitz og Trelleborg, som blev nedlagt i foråret 2020, da rederiet Stena Line i foråret, på grund af covid-19-pandemien og den deraf følgende passagertilbagegang, besluttede at nedlægge ruten permanent.

FRS Königslinjens oplyser, at overfartstiden mellem Sassnitz og Ystad vil blive to en halv time. Det er næsten en halvering af overfartstiden på Stena Lines nu nedlagte rute.

Det kan lade sig gøre, fordi ruten vil blive betjent af en katamaranfærge af samme type som dem, Bornholmslinjen anvender mellem Rønne og Ystad.

Det er færgen HSC Fjord Cat, som FRS Königslinjen har købt af det norske rederi Fjordline, der indtil den 23. august anvender færgen til at betjene rederiets rute mellem mellem Hirtshals i Nordjylland og Kristianssand i Sydnorge.

Søsterskib til Max

Fjord Cat er ligesom Bornholmslinjens færger bygget på det australske Incat-værft og er et søsterskib til Bornholmslinjens færge Max.

Den er 91 meter lang og har med sin nuværende indretning plads til 210 biler og 700 passagerer. Og ligesom Max er Fjord Cat i øjeblikket ikke udstyret med en såkaldt t-foil til at dæmpe færgens bevægelser i høje bølger.

På ruten mellem Hirtshals og Kristianssand bliver Fjordcat afløst af en væsentlig større katamaranfærge, der ligesom Bornholmslinjens kommende færge, Express 5, er bygget på det australske Austal-værft.

Investerer 15 mio. euro

FRS, der omfatter 11 selvstændige selskaber, oplyser, at rederiet indtil videre har investeret 15 millioner euro i den nye færgerute på Østersøen.

Det er penge, som blandt andet er blevet anvendt til at finansiere købet af HSC Fjord Cat og til indretning af faciliteter på havnene i Sassnitz og Ystad.

Udover den nye rute i Østersøen driver FRS færgeruter rundt om i Europa og Mellemøsten. Heriblandt mellem Rømø og den tyske vadehavsø Sylt og mellem Sydspanien og Marokko. FRS er desuden operatør for en række andre rederier, blandt andet i Oman på den Arabiske Halvø og det danske rederi ÆrøXpressen, der betjener ruten mellem Marstal og Rudkøbing.