Arkivfoto: Jens-Erik Larsen

Buschauffører var tæt på strejke: ‘En arbejdsplads, der ikke fungerer’

– Der er tale om en arbejdsplads, der ikke fungerer. Beslutninger og agter bliver truffet uden at vi bliver taget med på råd. Vi kommer aldrig med til forhandlinger mere. Vi har tidligere haft tradition for, at vi bliver taget med på råd når man laver de nye planer, men de sidste tre gange, har vi bare fået planerne udleveret, når de var færdige, og så har det været op til os at læse korrektur, finde fejl og overenskomstbrud, siger chaufførernes tillidsmand.

TRANSPORT

Trafikselskabet BAT’s chauffører var i går aftes tæt på en arbejdsnedlæggelse. Længere tids utilfredshed med selskabets ledelse og et generelt dårligt arbejdsmiljø gjorde ifølge chaufførernes tillidsmand Stig Lodberg, at chaufførerne sent mandag aften gjorde anslag til at strejke fra klokken 8 i dag tirsdag.

Hele dagen mandag var tillidsmanden i skiftende møder med BAT’s chauffører, selskabets ledelse og centerchef i Ejendomme og Drift, Bjarne Freund-Poulsen. Stig Lodberg fortæller til Bornholms Tidende, at chaufførerne faktisk var nået så langt i planerne om at strejke, at man havde lejet lokaler til at samles i under strejken, men at der til sidst i mødet blev enighed om, at det ville være mere konstruktivt at fortsætte arbejdet.

Nye vagtplaner udløste konflikt

Stig Lodberg fortæller at chaufførerne i lang tid har været utilfredse med arbejdsmiljøet og selskabets ledelse, men at det i går særligt var de nye køreplaner, der skulle træde i kraft fra august, der satte en tændstik til chaufførernes lunte.

– Vi har fået den nye vagtplan udleveret, uden at vi har været taget med på råd. Ledelsen har truffet den her beslutning hen over hovedet på os, og er derefter taget på ferie. Så er det op til os at læse korrektur på planerne og se, om der overhovedet kan hænge sammen, og det bedømmer vi, at det overhovedet ikke kan, siger Stig Lodberg, men understreger at chaufførernes frustration i virkeligheden ikke handler om de nye køreplaner, men om vedvarende samarbejdsvanskeligheder med BAT’s ledelse.

– Der er tale om en arbejdsplads, der ikke fungerer. Beslutninger og agter bliver truffet uden at vi bliver taget med på råd. Vi kommer aldrig med til forhandlinger mere. Vi har tidligere haft tradition for, at vi bliver taget med på råd når man laver de nye planer, men de sidste tre gange, har vi bare fået planerne udleveret, når de var færdige, og så har det været op til os at læse korrektur, finde fejl og overenskomstbrud, siger Stig Lodberg.

– Problemet er arbejdsmiljøet, og det at vi har en ledelse, der ikke samarbejder med os. Vagtplanerne er bare kulminationen på kollegernes frustrationer over arbejdsmiljøet, siger han.

Satser på dialog

Chaufførernes frustrationer var tæt på at ende i en arbejdsnedlæggelse i denne omgang, men ifølge tillidsmanden vælger chaufførerne altså i stedet at satse på dialog.

– Nu skal vi til at i gang med at forbedre det her samarbejde, siger Stig Lodberg.

Sidst BAT’s chauffører gik i strejke, var i august 2019. Her blev konflikten også antændt af rod med nye køreplaner, men også da, var der i virkeligheden tale om længere tids frustration over manglende tillid til og samarbejde med trafikselskabets ledelse.

Bornholms Tidende har forsøgt at få fat på trafikchef Lars Friborg for at forelægge ham chaufførernes kritik, men det har endnu ikke været muligt.