12. december 1900 åbnede jernbanestrækningen mellem Rønne og Nexø, "Den bornholmske Jærnbane". Den første tid var der tre daglige afgange fra Rønne til Nexø, kl. 6.30, 11.30 og 5.45 (17.45). Man ankom 8.20, 2.04 og 7.42. Så det tog knap to timer at køre mellem de to byer. Hvilket fremskridt i forhold til en hestevognstur.
6. maj 1913 blev Allingebanen åbnet med fire daglige tog i hver retning. Allingebanen blev nedlagt 15. september 1953. Toget gik til Sandvig over Blykobbe, Klemensker, Humledal, Tejn og Allinge.
På det gamle billede ses en af de såkaldte skinnebusser. Skinnebusserne blev bygget på vognfabrikken Skandia i Randers i 1949 og leveret på Bornholm 1949 og 1950. I 1952 modtog man endnu en skinnebus, det vil sige i alt fire togsæt.
Hvert skinnebussæt bestod af to vogne, en motorvogn og en bivogn. Kørehastigheden var på 60-70 kilometer i timen, og da busserne også havde stor accelerationsevne og kunne bremse hurtigt op kunne man køre strækningen Rønne-Nexø på cirka en time. Alle skinnebusser, på nær en der blev solgt til den Nordfynske Jernbane i 1955, gik enten op i luer eller blev ophugget ved likvidationen i 1969.
Kilde: Wikipedia og Bornholmernes historie
Rønne H med en skinnebus i forgrunden. Foto: Algot
Rønne H anno 2020. Foto: Jacob Jepsen