Jens Wendell har gentagne gange været i telefonisk kontakt med Erhvervsstyrelsen, som ikke kan svare på, hvordan det står til med kompensationsordningen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen

Hotelkæde har ventet tre måneder på svar: Det er meget belastende

– Jeg er meget frustreret. Det er meget belastende.

Jens Wendell, der driver hotelkæden BB Hotels, som blandt andet har til huse på Store Torv i Rønne, har nu ventet i tre måneder på at få del i den hjælpepakke, der i april blev lanceret som en kompensationsordning, der skal hjælpe virksomheder med at dække faste omkostninger i forbindelse med økonomiske tab på grund af coronanedlukningen.

Jens Wendell har søgt om kompensation for tre millioner kroner. Han har gentagne gange taget kontakt til både Erhvervsstyrelsen og Statsministeriet for at høre, hvor hans sag står, men han får ingen svar, han kan bruge til noget, siger han.

HJÆLPEPAKKE

– Jeg er meget frustreret. Det er meget belastende.

Jens Wendell, der driver hotelkæden BB Hotels, som blandt andet har til huse på Store Torv i Rønne, har ventet i tre måneder på at få del i den hjælpepakke, der i april blev lanceret som en kompensationsordning, der skal hjælpe virksomheder med at dække faste omkostninger i forbindelse med økonomiske tab på grund af coronanedlukningen.

Jens Wendell har søgt om kompensation for tre millioner kroner. Han har gentagne gange taget kontakt til både Erhvervsstyrelsen og Statsministeriet for at høre, hvor hans sag står, men han har ikke fået nogen svar, han kan bruge til noget, siger han.

Hjælpepakken blev præsenteret den 8. april og skal ifølge Erhvervsstyrelsen kompensere virksomheder “for faste omkostninger, for eksempel husleje og renteomkostninger”.

Over for Bornholms Tidende afviser Erhvervsstyrelsen at kommentere konkrete sager.

– Generelt kan vi dog oplyse, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved udgangen af juni er på cirka otte dage for de sager, der ikke kræver yderligere information eller skal til udvidet kontrol. Det betyder, at pengene generelt kommer hurtigt ud til virksomhederne – nogle får endda godkendt deres sag samme dag, som de har ansøgt, oplyser Erhvervsstyrelsen i en mail.

Det er dog ikke tilfældet med ansøgningen fra BB Hotels, og det kan skyldes flere ting, lyder det fra Erhvervsstyrelsen.

 

BB Hotels

Hotelkæden driver seks hoteller, der alle er såkaldte selvbetjeningshoteller.

Ud over på Store Torv i Rønne har BB Hotels hoteller i Kastrup, Aarhus, Frederikshavn, Herning og Vejle.

 

– Det kan blandt andet handle om, at den oprindelige ansøgning, der er blevet sendt ind, har nogle mangler. Dette kan betyde dialog mellem virksomheden og erhvervsstyrelsen, og i nogle tilfælde må virksomheden fremsende supplerende oplysninger, før ansøgningen går igennem.

– Det kan blandt andet handle om, at den oprindelige ansøgning, der er blevet sendt ind, har nogle mangler. Og så kan man blive nødt til i nogle tilfælde at fremsende supplerende oplysninger, før ansøgningen går igennem.

– Det kan også være fordi, ansøgningen rejser nogle principielle spørgsmål, som juristerne er nødt til at kigge på, så vi er sikre på, at sagsbehandleren træffer den rigtige afgørelse.

– En tredje grund kan selvfølgelig være, at ansøgningen er blevet udtaget til kontrol. Vi kan desværre ikke oplyse om vores kontrolindsats i detaljer, da vi risikerer, at dem, der vil misbruge ordningerne, lærer vores kontrolsystemer at kende, lyder det fra Erhvervsstyrelsen.

– Styrelsen er klar over, at sager med en lang sagsbehandlingstid er til stor gene for virksomhederne, derfor har styrelsen fuld fokus på at få afklaret og sagsbehandlet de ældste sager, lover Erhvervsstyrelsen.

Noget galt med systemet

BB Hotels har siden april henvendt sig gentagne gange til Erhvervsstyrelsen telefonisk – blandt andet i håb om at få at vide, om der eventuelt kan være mangler i ansøgningen.

Statsministeriet er også blevet draget ind i sagen, men herfra har Jens Wendell fået standardsvar om, at ministeriet får mange henvendelser, og at man ikke kan svare på dem alle.

Statsministeriet henviser Bornholms Tidende til Erhvervsstyrelsen.

– Der må være noget galt med systemet, når man ikke får svar, siger Jens Wendell.

Om Erhvervsstyrelsen ikke er blevet klædt på med den nødvendige bemanding til at håndtere alle henvendelser, eller om der er gået noget andet galt, vil Jens Wendell ikke gætte på, men han kan konstatere, at han nu i tre måneder har ventet på at få noget at vide om de tre millioner kroner, han gerne vil have i kompensation.

– Vi hørte i starten, at staten ville udbetale pengene først og så tjekke ansøgningerne bagefter, men den praksis kører man tydeligvis ikke efter, siger Jens Wendell.