Eftersom ingen ved, om de får refunderet 50 kroner, 200 kroner eller noget helt tredje for deres færgerejse, før de er kommet hjem igen fra ferien, tvivler Pernille Kofod Lydolph på, at pengene bliver brugt på Bornholm. Foto: Jacob Jepsen

Destination Bornholm vil i dialog med minister om sommerpakke: ‘Effekten udebliver’

TURISME

Det er naturligvis glædeligt, at regeringen i sin såkaldte sommerpakke, som skal afbøde effekterne af coronakrisen, har sat 20 millioner kroner af til Bornholmslinjens færgerute mellem Rønne og Ystad, men kunne pengene blive administreret på en lidt anden måde?

Det kunne Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, godt tænke sig, og derfor har det bornholmske turisterhvervs udviklings- og markedsføringsorganisation da også i fredags skrevet til transportminister Benny Engelbrecht (S) i håb om en dialog, hvor Destination Bornholm kan give nogle input, som kan være til gavn for Bornholm.

På det sociale medie Linkedin har Pernille Kofod Lydolph blandt andet skrevet om situationen:

– Vi er rigtig glade og meget taknemmelige for, at Bornholm har modtaget en bevilling til færgedriften, som skal sætte gang i hjulene igen. Men grundet modellen for udmøntningen og perioden så er det vores klare forventning, at effekten udebliver.

Sagen er, forklarer hun til Bornholms Tidende, at der er to problemer, det kunne give mening at diskutere, nemlig dels den periode, pengene er målrettet til, dels den måde støttemillionerne bliver administreret på over for dem, der i første omgang skal have glæde af dem, nemlig de passagerer, der køber billet til ruten.

De 20 millioner kroner er sat af til at understøtte besejlingen af ruten i august og september.

– Men allerede da man vedtog sommerpakken, var august måned ret godt booket, siger direktøren.

– Og vi får ikke rigtig nogen gevinst ud af at skulle give rabat på allerede besluttede rejser. Derfor er det vores ønske, at vi får flyttet perioden fra den nuværende august-september og til september-oktober i stedet.

Pointen er altså, at det næppe skaber den store merværdi med rabat på rejser i august, fordi udviklingen allerede – og uden støttekroner – er så god, som den er, med rigtig mange bookinger.

50 eller 200?

Dernæst viser et nyt problem sig, nemlig at ingen aktuelt kan svare på, hvor stor rabatten ender med at blive for den enkelte rejsende. Det vil, som det ser ud nu, først åbenbare sig i oktober måned. Helt lavpraktisk er håndteringen af de 20 millioner nemlig skruet sådan sammen, at først efter støtteperioden er overstået, kan Bornholmslinjen gå ind og se, hvor mange rejsende, der har været, og fordele de 20 millioner kroner mellem dem.

– Bornholmslinjen skal altså tage normalprisen i august og september, og først når hele regnestykket er gjort op refundere penge til de rejsende, siger Pernille Kofod Lydolph.

– Ingen ved altså, om de får refunderet 50 kroner eller 200 kroner eller noget helt tredje. Og når de omsider får deres rabat, er de rejsende hjemme igen. Men når man ikke ved, hvor stor eller lille den reelle pris for rejsen bliver, mens man opholder sig på Bornholm, hvor stor er så chancen for, at man lige tager et ekstra restaurantbesøg eller noget andet? Jeg tvivler på, at den er specielt stor. Sandsynligheden taler snarere for, at man, når man er kommet hjem og får penge retur, for eksempel går i Kvickly og køber en lidt større bøf til lørdag aften, og så går de bornholmske virksomheder glip af den meromsætning, der potentielt kunne være blevet tale om.

 

Vi får ikke rigtig
nogen gevinst ud af at
skulle give rabat på allerede
besluttede rejser

 

Hverken perioden for støtten eller modellen for administrationen sidder altså lige i skabet, mener direktøren.

– Vi får ikke maksimal effekt af ordningen og begunstigelsen af færgeruten, slår hun fast.

– Og når vi skriver til transportministeren er det med to formål for øje. Dels at se, om vi kan flytte perioden til september-oktober, så vi får noget mere effekt for pengene, og dels at se på, om ikke vi kan finde en bedre model for udmøntningen af pengene.

Det bliver op ad bakke

Pernille Kofod Lydolph erkender dog også, at det formentlig bliver op ad bakke at få ændret modellen for udbetaling, eftersom der er tale om et forlig med mange partier omkring bordet.

– Og modellen handler formentlig om, at man ønsker at bruge 20 millioner kroner, hverken mere eller mindre, siger hun.

– Men om ikke andet kan vi måske blive klogere til en anden god gang og være opmærksomme på, at man skal gå i dialog med det lokale samfund i forhold til initiativer, som er sat i søen for at gavne lokalt. I dette tilfælde kunne man med fordel eksempelvis have brugt os og det lokale trafik-kontaktråd for at sikre, at vi får mest muligt for pengene, siger hun.

Benny Engelbrecht har endnu ikke reageret på henvendelsen fra Destination Bornholm.