Ekspert i skibsfart: Hurtigfærgernes undvigemanøvre var usædvanlig og uhensigtsmæssig

Ekspert i skibsfart: Hurtigfærgernes undvigemanøvre var usædvanlig og uhensigtsmæssig
Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 9. JUL 2020 • 20:40
Af:
jesper-gynther
| ABONNENT
9. JUL 2020 • 20:40
TRANSPORT

Lidt over midnat søndag nat måtte Bornholmslinjens to hurtigfærger Express 1 og Express 2, der sejler mellem Rønne og Ystad, ty til en undvigemanøvre for ikke at støde ind i hinanden.

Flere læsere af nærværende avis har undret sig over, hvordan situationen kunne opstå, og den undren deles af en erfaren underviser i skibsføring, Jan Askholm, der er studierektor på SIMAC (Svendborg International Maritime Academy), som på sin hjemmeside kalder sig for landets førende maritime uddannelsesinstitution.

Bornholms Tidende har fremsendt lokationsdata i form af AIS-data til studierektoren. De viser, hvordan færgerne har sejlet, og det er på baggrund af dette, han udtaler sig.

– Det viste AIS-track indikerer en afvikling af situationen, der er klart usædvanlig og uhensigtsmæssig, og det er et problem, at situationen sker, lyder vurderingen fra Jan Askholm, der selv er uddannet skibsfører med erfaring til søs fra handelsskibe på langfart og færger i danske farvande, og som har undervist i søvejsregler og vagttjeneste i mere end 25 år

– Jeg kan godt forstå, at folk på den her baggrund undrer sig og siger "hvordan søren kan det være" (at de har sejlet sådan, red.), for det er usædvanligt, og det er jo ikke måden, man normalt vil afvikle den situation på, siger han.

Navigatørernes vurdering kan have afveget

Jan Askholm mener dog ikke, at man alene på baggrund af lokationsdataene kan sige, hvorfor situationen udviklede sig, som den gjorde, og om hurtigfærgerne har ageret ukorrekt i situationen.

Dette skyldes, at når skibsførerne laver en vurdering af fare for sammenstød, så skal de ifølge de internationale søfartsregler lægge vægt på den visuelle identifikation af skibe, der udføres af navigatørerne på broen.

– Det er imidlertid ikke nødvendigvis samme vurdering af situationen, man har haft (hos navigatørerne, red.) på de to færger, og for at kunne sige noget mere om forløbet, er det derfor vigtigt at undersøge, hvad der i minutterne forud for hændelsen foregik af informationsindsamling og vurdering af situationen på de to færger, og om der eventuelt har været kommunikation mellem dem.

– Har informationerne været mangelfulde eller forkerte, kan det have været medvirkende til, at situationen udviklede sig uhensigtsmæssigt, siger han.

 



Grafikken viser hurtigfærgernes rute, da de i weekenden måtte lave en undvigemanøvre for at undgå at kollidere med hinanden. Grafikken er lavet på baggrund af data fremsendt af Erik Nielsen, som har en AIS-modtager på Bornholms Tekniske Samling, som indsamler lokationsdata, som skibe udsender.

 

Hændelsen kan blive en del af pensum

Søfartsstyrelsen har valgt at undersøge forløbet for netop at finde svar på, hvad årsagen var til, at tæt på-hændelsen skete.

Dette er vigtigt at finde ud af ifølge Jan Askholm, så lignende hændelser kan undgås i fremtiden.

– Det kan for eksempel give anledning til, at rederier ændrer deres procedurer. Desuden anvender vi på uddannelsesinstitutionerne rapporterne fra opklaringsenheden i undervisningen af de næste generationer af navigatører, siger han, hvilket altså betyder, at det kan være, at weekendens hændelse kan ende med at blive en del af det fremtidige pensum på SIMAC.

Bornholmslinjen ønsker ikke at kommentere sagen, mens Søfartsstyrelsen undersøger forløbet.