Byggeriet af Express 5 er gået i gang. Illustration: Molslinjen

Nu bygger de Express 5

Måneders samarbejde mellem ingeniører, designfolk og produktionshold fra Molslinjen og Austal-værftet har nået sit første højdepunkt.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Molslinjen, som nu kan fortælle, at byggeriet af den nye Express 5, der skal sejle mellem Rønne og Ystad fra foråret 2022, er gået i gang.

Færgen vil på to passagerdæk få plads til 1.610 passagerer og 450 biler på de to vogndæk. Express 5 vil blive den hurtigfærge i verden med størst kapacitet til biler og passagerer, oplyser rederiet.

– Færgen bygges, så både sødygtighed og komfort kommer i højsædet, og den vil blive drevet af en ny motorkonstruktion fra Wärtsilä på fire motorer hver på 16-cylindere, som er verdens mest effektive 4 takts-motorer. Motorerne er af såkaldt dual fuel-typen, og både motorer og skib er således forberedt til alternativt brændstof, oplyser Molslinjen.

– Vi tager nu for alvor hul på en utroligt spændende byggeproces, hvor resultatet bliver en færge, som ikke er set før. En færge som er helt nyudviklet med fokus på komfort, sødygtighed og miljø. Det bliver et stort løft til trafikbetjeningen af Bornholm, siger Molslinjens administrerende direktør Carsten Jensen ifølge pressemeddelelsen.

Byggeriet er gået i gang som planlagt trods de vanskeligheder, som covid-19 har givet planlægningen mellem Molslinjen og værftet, fortæller rederiet.

Her begynder produktionen af Express 5, da den første af mange aluminiumsplader skæres på Austal Philippines-værftet i Filippinerne. Foto: Molslinjen