Express 1 lå i dok her på Orskov Værftet i Frederikshavn, da t-foilen blev monteret. Arkivfoto: Laust Jordal

Bornholmslinjen ser mod England for at aktivere t-foil på Express 1

Det var helt tilbage i slutningen af februar, at hurtigfærgen Express 1 var på Orskov-værftet i Frederikshavn for at få monteret den famøse t-foil, som det er håbet vil kunne give større passagerkomfort, når sejladsen går gennem bølgeramt farvand.

Men ak, monteringen i sig selv er ikke nok, t-foilen skal også kalibreres, så den kan arbejde sammen med færgens øvrige systemer, og derfor havde Naiad Dynamics i USA, som har konstrueret den, i marts sendt en mand til Bornholm, som skulle forestå de test, der skal til for at aktivere vingen under skibsskroget.

KOMFORT

Det var helt tilbage i slutningen af februar, at hurtigfærgen Express 1 var på Orskov-værftet i Frederikshavn for at få monteret den famøse t-foil, som det er håbet vil kunne give større passagerkomfort, når sejladsen går gennem bølgeramt farvand.

Men ak, monteringen i sig selv er ikke nok, t-foilen skal også kalibreres, så den kan arbejde sammen med færgens øvrige systemer, og derfor havde Naiad Dynamics i USA, som har konstrueret den, i marts sendt en mand til Bornholm, som skulle forestå de test, der skal til for at aktivere vingen under skibsskroget.

– Den er styret af et computerprogram, som forsøger at forudse, hvordan den skal gribe ind for at skabe den størst mulige komfort for passagererne, siger kommunikationschef i rederiet Jesper Maack.

Så kom coronakrisen.

– Han nåede kun at opholde sig på Bornholm et døgn eller to, siger han.

– Så varslede præsident Trump, at han ville smække porten til Europa i, og Naiad Dynamics udsendte mand blev trukket hjem igen til USA.

De amerikanske restriktioner gælder stadig, forklarer Jesper Maack.

– Og derfor kan vi faktisk ikke sige noget om, hvornår vi kan få ham tilbage og genoptage sit arbejde. Men Naiad har afdelinger forskellige steder i verden og blandt andet i Holland og Storbritannien, så der er en chance for, at der sidstnævnte sted er folk, som rent faktisk, hvis de får lov fra hovedkontorets side, kan hjælpe os med at få færdiggjort det her, så vi kan tage t-foilen i brug. Derfor er vi nu ude med en forespørgsel til firmaet om, hvorvidt det kan stille med noget personale fra Storbritannien, som har de rigtige kompetencer til at at hjælpe os med at komme i gang med t-foilen.

Kommunikationschefen håber på et positivt svar.

T-foilen kontrolleres fra broen. Kaptajnen kan hæve og sænke stabilisatoren alt efter vejr og bølger. Arkivfoto: Laust Jordal

Ud af rutefart

– Men i værste fald kan vi jo blive nødt til at afvente, at USA’s indrejserestriktioner bliver ophævet, siger han.

Hvor lang tid vil det tage at kalibrere t-foilen, fra arbejdet bliver genoptaget?

– Man skal bruge fire-fem dage på at kalibrere og teste udstyret. Express 1 skal jo ud at sejle for at vi kan sikre, at det hele virker i praksis.

Skal færgen tages ud af rutefart?

– Man kan jo eventuelt foretage de nødvendige test på havet om natten. De vil ikke blive foretaget med passagerer om bord, siger Jesper Maack.

 

T-foilen kontrolleres fra broen. Kaptajnen kan hæve og sænke stabilisatoren alt efter vejr og bølger. Arkivfoto: Laust Jordal

Express 1 lå i dok her på Orskov Værftet i Frederikshavn, da T-foilen blev monteret. Arkivfoto: Laust Jordal

———— o0o ————