Rønne Havn og færgeselskab i slagsmål om 45 millioner kroner

Rønne Havn og færgeselskab i slagsmål om 45 millioner kroner
Hurtigfærgen Leonora Christina var blandt de færger, der tidligere benyttede Rønne Havn. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 1. JUL 2020 • 09:44
Af:
torben-oestergaard-moeller
| ABONNENT
1. JUL 2020 • 09:44
RETSSAG

Rønne Havn krydser i denne uge klinger med Danske Færger i Retten på Bornholm.

Sagen er et efterslæb fra Danske Færgers besejling af Bornholm, som sluttede, da Molslinjen vandt udbuddet og overtog sejladsen den 1. september 2018.

Sagsværdien er anslået til 45 millioner kroner, og tvisten handler om det økonomiske opgør, efter at Danske Færger overgav sejladsen til Molslinjen – altså, hvilke forpligtelser Danske Færger havde ved ophøret af kontrakten i forhold til blandt andet reetablering af anlæg i havnen.

 
Det handler blandt andet om reetableringsforhold i forbindelse med ophøret af sejladsen

 

Rønne Havns advokat er Mette Ravn Steenstrup, mens Danske Færgers advokat er Erik Kjær-Hansen, og efter fire dage i retten slutter hovedforhandlingen torsdag i denne uge, hvorefter dommeren kan oplyse, hvornår der vil blive afsagt dom i sagen.

Ifølge Erik Kjær-Hansen er Danske Færger ikke enig i alle Rønne Havns krav:

– Havnen har rejst nogle krav mod Danske Færger, og for en dels vedkommende er Danske Færger ikke enig i disse krav, siger han til Bornholms Tidende.

– Det er det, retten skal tage stilling til, og det handler blandt andet om reetableringsforhold i forbindelse med ophøret af sejladsen.

Når du siger, at Danske Færger ikke er enig i det hele, vil det så sige, at Danske Færger er enig i nogle af kravene fra Rønne Havn?

– Der er selvfølgelig en del detaljer i sagen. I forbindelse med sejladsens ophør var der nogle aktiver, som Danske Færger var enig i, at det var Danske Færgers opgave at reetablere og betale for, mens der var andre ting, som man ikke var enig i, men som Rønne Havn altså mener, er Danske Færgers opgave. Så det er det, tvisten handler om, siger advokaten.

Klar opfattelse

Og det handler om et beløb på 45 millioner kroner, som det vil koste at reetablere nogle ting i Rønne Havn?

– Sagen vedrører ikke kun reetablering, men både det og økonomiske forpligtelser, som kan knytte sig til nogle af de anlæg, der er blevet opført på havnen, siger Erik Kjær-Hansen.

Vil det sige, at hvis Rønne Havn får ret i alt, kan det koste Danske Færger cirka 45 millioner kroner, men at der også kan ske det, at Danske Færger får medhold i alt, og så koster det ingenting? Eller det kan havne et sted midt imellem?

– Danske Færger har en klar opfattelse af, hvad de forskellige aftaler, der er indgået, fører til, og det er det, vi anfører under retssagen. Som jeg nævnte, er Danske Færger enig i nogle forpligtelser, men ikke i alle, siger advokaten.

Bornholms Tidende har forsøgt at få en udtalelse fra Rønne Havns advokat, Mette Ravn Steenstrup, som imidlertid henviser til presseansvarlig i Rønne Havn, Vicki Johansen. Denne påpeger, at det ville være "useriøst" at kommentere sagen, inden der er truffet en afgørelse i retten.

 
 

Sagen

Retten på Bornholm oplyser til Bornholms Tidende, at sagsværdien i tvisten mellem Rønne Havn og Danske Færger er anslået til 45 millioner kroner.

Samt at:

"Sagen drejer sig om, hvorvidt Danske Færger er forpligtet til dels at betale restgælden på tre mellem parterne indgåede finansierings- og brugsaftaler, dels at foretage reetablering af anlæg omfattet af aftalerne og en i 1999 mellem parterne tilsvarende indgået (og bortset fra reetableringsforpligtelsen i øvrigt opfyldt og indfriet) finansierings- og brugsaftale".