Øresundsbroen fylder 20 år i dag: Bornholm rykkede nærmere Danmark

Øresundsbroen fylder 20 år i dag: Bornholm rykkede nærmere Danmark
For 20 år siden blev Øresundsbroen indviet. Pressefoto
| ABONNENT | 1. JUL 2020 • 08:35
Af:
peter-tiemroth
| ABONNENT
1. JUL 2020 • 08:35
TRAFIK

– Trafikspringet med bro og hurtigfærge taler sit tydelige sprog. For det viser, at  vi er rykket nærmere Danmark og er kommet lige så tæt på København som Sydhavsøerne og Fyn.

Sådan sammenfatter den tidligere chef for øens interne offentlige transport, Jørgen Hammer, den lokale betydning af Øresundsbroen igennem to årtier. Hammer har i øvrigt en fortid som trafikforsker.

Udtalelsen kommer i anledning af, at Øresundsbroen i dag, den 1. juli, fylder 20 år – og at Bornholm på samme tidspunkt fik en hurtigfærge på ruten mellem Rønne og Ystad.  To faktorer der tilsammen reducerede transporttiden mellem Bornholm og København til det halve.

Som en sidste afgørende faktor fremhæver Hammer, at det skal med, at de seneste regeringer yder tilskud til færgedriften til ikke brofaste øer, så færgetaksterne har kunnet nedsættes markant.

– Det har yderligere stimuleret rejseaktiviteten blandt bornholmere, men også øget turisternes overnatningstal, og har efter al sandsynlighed også bidraget til, at vi nu ser flere og flere tilflyttere slå sig ned på øen.

– Med bro og hurtigfærge kunne vi pludselig komme fra Rønne klokken 6.30, passere Kastrup ved 9-tiden og nå aftaler i hovedstadsområdet inden klokken 10, husker Jørgen Hammer forandringerne.

– Sammen med en stigende frekvens på ruten til Ystad åbnede det for et andet liv end det, der byggede på brug af natfærgen til en aktivitet næste dag og en hjemrejse, der om natten bragte os hjem tredjedags morgen.

Nostalgisk længsel

Alligevel kan han – og andre med ham – dog godt ind imellem længes efter at komme ”sovende” af sted og følelsen af at have god tid i København, der gav muligheder for andre aktiviteter end rejsens primære formål.

– Men nu tager vi på endagsture ikke bare med flyet, men også med færgen, når børnebørn er syge, vi skal besøge familie og venner eller klare et hurtigt møde om formiddagen.

– Al snak om udfordringerne ved en rejse til Bornholm ”… i den mellemste køje …” er forstummet blandt danske turister, der i stigende grad har skiftet en uges ferie ud med en én- eller todages tur til solskinsøen.

 
 


Ingen har helt styr på Bornholms
største trafikforbindelse: Mørketal på broen

Onsdag den 1. juli fylder Øresundsbron 20 år, og siden indvielsen har over 114 millioner køretøjer taget turen. I 2019 var tallet 7.454.231 – et døgngennemsnit på 20.423. Et pænt spring fra det første års 2.950.872 køretøjer .

31. maj 2019 havde Øresundsbron 554.600 Bro Pas Fritid-kunder – en stigning på 11 procent i forhold til samme dag året inden. Og over 11 millioner enkeltrejser blev foretaget af passagertog over broen sidste år.

I fremtiden forventer Øresundsbron, at motorvejstrafikken på Øresundsbron vil stige med ca. 1.000 biler dagligt, og at godstrafikken vil øges dramatisk, når Femern Bælt-forbindelsen er færdig.

I betragtning af, at Bornholms hovedforbindelse til resten af Danmark er over broen, kan det forekomme overraskende, at der i disse teknologiske overvågningstider ikke findes eksakte tal for brotrafikken til og fra øen.

– Vi ved helt enkelt ikke, hvad vores kunder har som slutdestination, selv om vi ved, at mange anvender broen og transit i Sverige for at komme til det skønne Bornholm, siger Øresundsbrons John Alexander Sahlin.

– Vi kan se, hvor vores aftalekunder har adresser. Men man kan jo have aftalens adresse i for eksempel Roskilde og alligevel have sommerhus på Bornholm eller tætte bånd til øen. Derfor vil vores tilgængelige tal være misvisende.

Ej heller Destination Bornholm eller – mere overaskende Bornholmslinjen – tør byde ind med et slag på tasken. Men hos Center for Regional- og Turismeforskning i Nexø har man tal, der kan give kvalificerede fingerpeg.

– For ikke så lang tid siden lavede vi en analyse af persontrafikken efter overgang til ny operatør – primært med fokus på turisterne, fortæller chefkonsulent Anders Hedetoft.

I 2017/18 var der 1.449.000 passagerer på Rønne/Ystad-ruten. Dette tal var i 2018/19 steget til 1.616.000 passagerer. Cirka 20 procent af alle passagererne er såkaldte landgangspassagerer – typisk med bus og tog. Resten rejser med bil.

– Set for et helt år, så er andelen af passagerne, der kommer fra Bornholm cirka 37 procent – selvfølgelig meget lavere om sommeren hvor alle turisterne kommer væltende, fortæller Hedegaard.

– Der er altså cirka 597.920 bornholmske passagerer på Rønne/Ystad om året – i 2018/2019. Som regel rejser man jo både frem og tilbage, så bornholmerne foretager altså cikra 298.960 rejser fra Rønne over Ystad

– En mindre del af disse rejser vil gå til det øvrige Skandinavien, men langt hovedparten vil gå – eller rettere, køre, slutter Anders Hedegaard.