Nyt råd kan forbedre livet som pendler

Nyt råd kan forbedre livet som pendler
Indsejlingen til Rønne Havn. Foto: Tommy Kaas
| ABONNENT | 1. JUL 2020 • 12:00
Af:
torben-oestergaard-moeller
| ABONNENT
1. JUL 2020 • 12:00
TRAFIK

I december 2019 stillede Enhedslisten forslag i regionsrådet om oprettelse af et passagerråd. Forslaget blev massivt nedstemt, men siden vedtog Folketinget, at alle regioner skal have et passagerråd, oplyser partiet i en pressemeddelelse.

I forbindelse med forhandlinger om kollektiv trafik blev der således i starten af april indgået en aftale mellem regeringen, Radikale, SF, Enhedslisten og Alternativet om midler til initiativer inden for kollektiv trafik. En del af aftalen indebar oprettelsen af fem nye regionale passagerråd med Passagerpulsen (se boks) som tovholder. Passagerrådene starter i 2021.

Torsdag blev Region Hovedstadens passagerråd, hvorunder Bornholm hører, drøftet i trafikudvalget, oplyser pressemeddelelsen.

Det er endnu ikke fastlagt, hvor mange der skal deltage i passagerrådet. Men der er enighed om, at der skal være repræsentanter fra for eksempel pendlerforeninger, ældre- og handikapforeninger samt borgere bredt fra hele regionen, fordelt på alder, køn og brugere af trafikformer.

Passagerrådene kan eksempelvis komme med forslag til de overordnede trafikplaner og budgettet. De kan selv fastlægge deres dagsorden og beslutte, hvad de vil inddrage politikerne i.

Ann Hartl, som er formand for Bornholms Passagerforening, ser frem til, at passagerrådet træder i funktion.

 
Vi føler, at det er der, vi
kan påpege de problemer,
der kan opstå i forbindelse
med transporten mellem
Bornholm og København

 

– Og jeg tror da også på, at det vil få betydning for Bornholm, siger hun til Bornholms Tidende.

– Jeg har også igennem de år, Passagerpulsen har eksisteret, haft et samarbejde med dem. Passagerpulsen blev oprettet i 2014 og har været et samlende forum for pendlerrepræsentanter – og jeg sad med i den første periode for Bornholm.

I torsdags var Ann Hartl da også til et møde i København, hvor regionens øvrige pendlerrepræsentanter og andre samarbejdspartnere var inviteret til at høre nærmere om passagerrådene.

– Vi blev orienteret om, at der kommer et passagerråd i hver region, og nu gælder det så om at sikre, at hvert af rådene passer til den specifikke region. Det bliver altså ikke one size fits all – man laver noget, der tilgodeser de specifikke forhold i regionen. Vi fik også ganske kort talt om, hvad Bornholm har brug for, og mit umiddelbare budskab var, at vi gerne vil sidde med i Region Hovedstadens passagerråd. Vi føler, at det er der, vi kan påpege de problemer, der kan opstå i forbindelse med transporten mellem Bornholm og København. Og der er fokus stadigvæk på tog og bus og ikke så meget på færger og fly.


Helhedsløsninger

– Vi vil gerne se på helhedsløsninger, og der har vi blandt andet togforbindelsen fra Ystad til København, som ikke er tilfredsstillende, fordi man skal skifte undervejs, som det er nu. Vi ser gerne et pendlerprodukt, som går hele vejen til København. Som det er nu, er der så mange forskellige parter involveret, og den ene henviser til den anden, som henviser til den tredje, og det besværliggør det hele, siger Ann Hartl.

– Men vi har også brug for at blive tænkt ind i Region Hovedstaden, som vi jo er en del af. Når vi ankommer til København skal vi også videre, så vi har interesser i løsninger, hvad det angår. Omvendt er der også udfordringer i forhold til Bornholm. Når man ankommer til Bornholm, hvordan kommer man så videre med offentlig transport? Det er også en del af det.

Alt i alt mener du, at det er relevant for Bornholm, at nogen herfra sidder med i det passagerråd, som træder i funktion i 2021?

– Ja. Fuldstændig. Det skal vi, og det kommer vi også til.

Og du har forhåbninger om, at det fører noget positivt med sig for Bornholm?

– Ja, det har været mit indtryk hele vejen igennem. Vi har også haft stor gavn af Passagerpulsen, selv om det ikke er den mest synlige organisation på Bornholm, når vi taler om transport. Men vi har været rigtig glade for den hjælp og støtte, vi har fået derfra. Man har været meget positivt indstillet, siger Ann Hartl.
 

Passagerpulsen

På passagerpulsen.dk kan man blandt andet læse:

Passagerpulsen er passagerernes uvildige, uafhængige og troværdige stemme i den kollektive transport. Vi er en del af Forbrugerrådet Tænk, og vi arbejder for forbedringer i den kollektive transport og for klima- og miljøvenlig mobilitet.

Passagerpulsen har en unik viden, fordi vi lytter til passagererne, indsamler viden og laver undersøgelser på tværs af transportformer, selskaber og geografi. Alt sammen med udgangspunkt i passagerernes samlede rejse, deres ønsker, behov og rettigheder.

Vi kæmper – på vegne af og sammen med alle passagerer – for en kollektiv transport, vi alle kan stole på. Passagererne skal være i centrum for udviklingen af den kollektive transport. Derfor opretter Passagerpulsens sekretariat i samarbejde med regionerne og selskaberne fem regionale passagerråd, hvor repræsentanter fra forskellige passagergrupper kan komme til orde.

Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk startede 1. oktober 2014. Projektet var finansieret af en finanslovsbevilling fra oktober 2014 til slutningen af 2018.

I foråret 2020 vedtog forligskredsen Bedre og Billigere Kollektiv Trafik at finansiere yderligere 4 år fra 2020-2023, samt en ny opgave med at oprette fem regionale passagerråd.

Kilde: Passagerpulsen.dk