– Det ligger lidt stille, det er jo kommunalt. Tingene tager en enorm tid. Vi havde det sidste møde i november eller december, og det næste bliver måske først til september, siger Orla Søborg-Madsen om problemerne med parkering og trafik i Svaneke. Foto: Jacob Jepsen

Svanekes foreninger synes det går langsomt med mange uløste problemer

SVANEKE

Vi er i gang, og vi er i dialog. Det trækker bare ud.

Sådan måtte Orla Søborg-Madsen fortælle om flere aktuelle Svaneke-sager, da han som fungerende formand for Fællesrådet for Foreninger i Ibsker, Listed, Svaneke og Aarsdale kunne aflægge beretning på en af de mange generalforsamlinger, der blev udsat på grund af corona.

Det gælder parkeringsforholdene og den voksende trafik gennem byen, og det gælder også ideerne om at bruge en del af Svaneke Torv anderledes. Forældede og misvisende informationstavler står også fortsat tilbage som et uløst problem.

– Det ligger lidt stille, det er jo kommunalt. Tingene tager en enorm tid. Vi havde det sidste møde i november eller december, og det næste bliver måske først til september, siger Orla Søborg-Madsen om problemerne med parkering og trafik.

Svaneke mærker turistboomet

Når hele Bornholm får flere turister, får Svaneke også en pæn mængde ekstra. Hvor de skal parkere, og hvordan man undgår trafikkaos er spørgsmål, der allerede blev drøftet med kommunen før de billigere færgebilletter førte mange nye gæster til Bornholm.

– Det er en megalang proces, for det er vel to-tre år siden vi startede den. Det er jo kommunalt. Det går meget, meget langsomt, siger Orla Søborg-Madsen.

– Der er en del frustration i byen, for der er meget trafikkaos i højsæsonen. Efter at Svaneke er kommet på verdenskortet, kommer der ekstra mange turister. Og det er jo godt, men det giver bare også mange flere biler, siger han.

I Gudhjem er problemet ved at blive løst med gratis parkering på toppen af byen. Orla Søborg-Madsen anerkender, at planen for Gudhjem viser kommunal vilje til at gøre noget. Han noterer bare også, at Svaneke ikke er Gudhjem.

– Forskellen fra Gudhjem er, at Gudhjem har en omfartsvej. Du behøver ikke at køre ned i byen, men du er nødt til at køre gennem Svaneke. Men der kommer jo nok en løsning på et tidspunkt, siger han.

– Internt i byen er der bare heller ikke enighed om trafikken. Nogle vil gerne have et bilfrit torv og så lidt trafik i byen som muligt, hvor andre gerne vil have mest mulig færdsel. Total enighed kan man ikke få. Det vi efterlyser er cirka-enighed.

– Der er kommet mange børnefamilier, hvor en del tænker som københavnere og gerne vil have bilerne mest muligt væk. Du kan bare ikke spærre en hel by af for trafik. De handlende skal jo også have varer kørt til, siger Orla Søborg-Madsen.

Når man kører ind i Svaneke ad Søndergade på vejen fra Nexø, passerer bilister Svaneke Friskole og Svaneke Børnehus, nogle i ganske høj fart. Foto: Jacob Jepsen

Sikker trafik i høj kurs

En mere sikker trafik ved indkørslerne til Svaneke er højt prioriteret for Fællesrådet, der er paraplyforening for foreningerne i Svaneke og dens mindre nabobyer.

Når man kører ind i Svaneke ad Søndergade på vejen fra Nexø, passerer bilister Svaneke Friskole og Svaneke Børnehus, nogle i ganske høj fart. Kører man ind fra Rønne via Søndergade, slår vejen flere sving, og udsynet er ikke det bedste.

Til en start er indkørslerne kommet på regionskommunens plan for kommende arbejder, der skal skabe mere sikkerhed i trafikken.

– Det kan i vores øjne laves rimelig enkelt, og vi har sat alle sejl til for at få gjort noget ved trafikken ved indkørslerne til byen. Vi har også søgt om at få en fartgrænse på 40 kilometer i timen ved indkørslerne. Det får vi nok ikke, men kommunen er i det store hele positiv, siger Orla Søborg-Madsen.

– Det tager bare også lang tid.

– Det går langsomt, men det går dog fremad. I hvert fald er der da dialog nu, for problemerne med trafikken har stået på i mange år nu med meget dårlig dialog. Så i mine øjne er det et kæmpe plus, at der da nu er dialog, siger Orla Søborg-Madsen.

Tavler misinformerer

Når turisterne så er i byen, ser Svanekes foreninger et andet problem i, at ellers officielle informationstavler misinformerer i stor stil. De har simpelthen stået for længe til stadig at kunne tale sandt.

– Informationstavlerne stammer helt tilbage fra amtets og de gamle kommuners tid. Nogle informationer passer slet ikke længere, så tavlerne misinformerer simpelthen om ting og sager, der var her en gang, og de henviser til Nexø Kommune og til amtet, siger Orla Søborg-Madsen.

– Så kommer folk og siger “Vi troede, at det hed Bornholms Regionskommune nu”, men skal man sige. Nogle af tavlerne kan man heller ikke læse, fordi de er blevet ødelagt af vand, siger han.

Kommunalpolitikerne har endnu ikke sat penge af til at udskifte infotavlerne.

– Vi har rettet henvendelse om det i flere år nu. Om vi ikke enten kan få tavlerne opdateret eller pillet ned. Men det har man ikke haft tid og kræfter til, siger Orla Søborg-Madsen.

Til gengæld er Destination Bornholm nu inde over problemet.

– Jeg tror, at de har fået øjnene op for, at det ikke bare er et problem her, men over hele øen. Det er et problem, for vores turisme bliver jo mere og mere vigtig. For 20 år siden fokuserede man jo ikke så meget på turismen, siger Orla Søborg-Madsen.

Fællesrådet vil gerne bruge Svaneke Torv delvist anderledes end i dag, hvor parkerede biler optager megen plads i dag. Foto: Jacob Jepsen

Torveideer ligger stille

Endelig er der Svaneke Torv. Det vil Fællesrådet gerne bruge delvist anderledes end i dag, hvor parkerede biler optager megen plads i dag.

– Kommunen ville lægge et nyt slidlag på torvet, og vi spurgte så, om vi ikke kunne få det lidt udsat, så vi også kunne ændre lidt på den måde, som torvet bliver brugt på, og åbne for flere begivenheder på en del af torvet. Kommunen var sådan set enig i, at det godt kunne gøres bedre, siger Orla Søborg-Madsen.

– Det går bare også meget langsomt, og det bliver ikke i år. Jeg er ikke sikker på, at vi når det, før de går i gang med at lægge et nyt slidlag på, siger han.

Ved generalforsamlingen var Orla Søborg-Madsen, Gudny Nielsen og Mette Schack på valg og blev alle genvalgt. Arne Jegind blev valgt som første suppleant, og Peter Mors blev ny anden suppleant.