Foto: Berit Hvassum

Her ligger ‘Danmarks dyreste højresving’: Mindst 100 biler rammer hvert år granitstolpen

– Det koster minimum 20.000 kroner at få lavet en autolakering. Men der er også eksempler på, at skaden på bilen går igennem metallet og flænser det. Og så snakker vi om en regning i en helt anden klasse, siger Claus Bornemann Carlsen.

– Et regnestykke på halvanden million kroner om året i forsikringsskader er ikke højt sat, men så er der jo også selvrisiko. Jo, det er virkelig Danmarks dyreste højresving.

Claus Bornemann Carlsen i Svaneke er ikke så meget i tvivl: Hjørnet af Klippegade og Kirkebakken kalder han uden at tøve “Danmarks dyreste højresving”.

Et pænt stykke ude i gaden har der de seneste to år nemlig stået en rød- og hvidmalet granitblok. Den satte kommunens vejfolk op, efter at ejerne af huset på hjørnet var blevet trætte af at få påkørt deres tagrende, tag og bindingsværk af biler, der havde det svært i den smalle passage.

At huset på den anden side af gaden fra ældgammel tid har en trappe, der går en meter ud i gaden, giver kun endnu mindre plads at navigere på for biler. Trappen bliver ind imellem snittet af en bil. Efter at granitblokken blev placeret i vejsiden, bliver huset ikke længere påkørt.

Til gengæld anslår Claus Bornemann Carlsen, at ikke under 100 biler hvert år nu bliver skadet af at køre ind i granitblokken.

– Fordi folk skal undvige både trappen og granitstolpen, får du en enormt smal passage. Derfor er der mindst 100 biler, der hvert år rammer granitstolpen af angst for at ramme trappen. Det er Danmarks dyreste højresving, siger han.

 

De smalle gader

Grafik: Christina Skovmose

1
Vestergade
Når man kører ind i Svaneke fra vest, vil en gps henvise besøgende til for eksempel Svaneke Kirke og Hullehavn Camping til at køre ad Vestergade.

2
Svaneke Kirke
Omkring Svaneke Kirke bliver gaderne smallere. På Kirkepladsen vil ikke-stedkendte bilister have tendens til at dreje til venstre og søge mod Sander Dichs Gade. Det er også den mest naturlige vej mod større gader for turister, der har set Svaneke Kirke.

3
Sander Dichs Gade, ud for nummer 3
Den nederste del af Sander Dichs Gade er ensrettet, så bilister fra toppen af byen må ikke fortsætte ned mod Havnebryggen. Deres eneste vej videre er nu at dreje til venstre ad Klippegade.

4
Hjørnet af Klippegade og Kirkebakken
To muligheder for at kollidere: Dels med trappen på Kirkebakken 6, der går en meter ud i gaden, dels med stenen i vejen, der beskytter huset over for. Ved højresving fra Klippegade er pladsen trang og overblikket dårligt for ikke-stedkendte bilister.

– – –

5
Hjørnet af Klippegade og Kirkebakken
Problemet er mindre, når man kommer fra Kirkebakken og tager svinget som et venstresving. Så er stedet mere overskueligt, og kollision er ret let at undgå ved at lægge bilen tæt på trappen til Kirkebakken 6 og herefter undvige stenen i vejen.

 

Husforsikring var i fare

For to år siden var det ret oplagt for Claus Bornemann Carlsens tvillingebror Henrik og hans hustru Anette Bornemann Glentvor, at noget måtte gøres. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra parret, men Claus Bornemann Carlsen fortæller, at hans bror og svigerinde stod med et voksende problem.

– De var ved at blive smidt ud af deres forsikring, fordi forsikringen blev træt af, at der hele tiden kom skader på deres hus. Der er ikke sket noget med min brors hus, siden stolpen kom op, siger han.

– Til gengæld er der sket enormt mange skader på biler.

Et nærmere kig på granitblokken viser da også rester af autolak i nærmest alle de farver, som biler bliver fremstillet i.

– Det koster minimum 20.000 kroner at få lavet en autolakering. Men der er også eksempler på, at skaden på bilen går igennem metallet og flænser det. Og så snakker vi om en regning i en helt anden klasse, siger Claus Bornemann Carlsen.

– Et regnestykke på halvanden million kroner om året i forsikringsskader er ikke højt sat, men så er der jo også selvrisiko. Jo, det er virkelig Danmarks dyreste højresving.

Byforening i vildrede

Byforeningen Svanekes Venner er også inde i sagen. Her fortæller formand Henrik Søby, at kontakten med kommunens vejfolk indtil nu er foregået i privat regi, men at det næppe vil fortsætte sådan.

– Vi har sagt, at vi gerne vil være med i beslutningsprocessen. Men vi har ikke hørt fra kommunen endnu, siger han.

Hvordan kunne Svanekes Venner gå med til den sten for to år siden?

– Jeg var med til at foreslå at sætte stenen op. Men jeg havde måske ikke forestillet mig, at den skulle stå så langt ude i vejen, siger Henrik Søby.

– Det er selvfølgelig helt uholdbart, som det er, men jeg kan næsten ikke se en løsning på det. Det duer ikke at have højresving fra Klippegade ned ad Kirkebakken, og uden stenen vil bilerne begynde at strejfe huset igen, siger han.

 

Fem sammenstød på tre timer

Mange biler bliver hvert år beskadiget på hjørnet af Klippegade og Kirkebakken i Svaneke.

I huset med den specielle trappe på den anden side af gaden bor Maria Barslund og hendes familie. Hun har været vidne til snesevis af sammenstød mellem biler og den granitblok, der for et par år siden blev sat op på vejen.

– Jeg arbejder hjemmefra for tiden, så jeg hører dagligt den skrattende lyd, der kommer, når en bil kører ind i stenen. For nylig var der en dag, hvor der lød fem brag inden for tre timer. Det er jo seriøst for galt, siger hun.

– Der er mange, der rammer. Det er både lokale og turister. Enten tager de lidt af vores trappe, det sker vel fem-seks gange om året. Eller også rammer de granitblokken.

– Sådan har det været alle dage, men bilerne bliver jo større og større. For 20-30 år siden kørte man jo ikke rundt i sådan nogle lokummer, som man gør i dag, siger Maria Barslund.

Indtil stenen i vejen kom op, var gadehjørnet også plaget af flugtbilister.

– Da vores genbos hus stadig blev påkørt, tog jeg ind imellem billeder ud af vinduet, så de kunne få nummerpladen. For der var mange, der bare kørte videre, fortæller hun.

 

Højresving forbudt eller ensrettet

Claus Bornemann Carlsen mener derimod godt at kunne se, hvad der skal gøres.

– Den gode løsning er at lave højresving forbudt eller ensrettet op ad Klippegade. Hvis man spærrer Klippegade, er man bare også nødt til at åbne en udkørsel fra Sander Dichs Gade ned mod Havnebryggen og Postgade, for ellers kan bilerne ikke komme væk, siger han.

Den nederste del af Sander Dichs Gade er ensrettet. Det er ifølge Claus Bornemann Carlsen en indbygget del af problemet.

– Det er som om, at alle de tyske autocampere bliver ledt den forkerte vej af deres GPS. Når de så kører ned ad Sander Dichs Gade og ser, at den nederste del er ensrettet modsat, kører de ind ad Klippegade, og så har vi balladen, siger han.

– Man skal finde en måde at lægge trafikken om på, men udfordringen består i, at der er ensrettet på den nederste del af Sander Dichs Gade. Så flakker bilisterne lidt rundt på må og få, og jeg tror ikke, at det vil være effektivt at få et skilt sat op, siger Henrik Søby.

Foto: Berit Hvassum

Kommunen overvejer sagen

Hos regionskommunen ligger sagen hos ingeniør Kim Grønvig Hansen. Han har ikke meget at fortælle endnu.

– Vi er ved at vurdere, hvad vi kan gøre. Det er sådan set, hvad der er at fortælle om den sag lige nu, siger han.

Kim Grønvig Hansen tør heller ikke at sige, hvornår der kan være en løsning klar.

– Det kan jeg desværre heller ikke. Men det bliver ikke lige foreløbig. Vi er noget underdrejet på grund af corona, siger han.