Turistbranchen – hvor længe skal vi være afhængige af den?

Turistbranchen – hvor længe skal vi være afhængige af den?
Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 2. JUN 2020 • 11:59
Af:
øjvind hesselager
chefredaktør
| ABONNENT
2. JUN 2020 • 11:59
Mens vi jubler over, at øen langsomt åbner, skal vi huske, at krisen langt fra er slut. Derfor skal vi lære af den.

Hvor ledigheden på landsplan er steget med knap 50 procent, er den på Bornholm vokset med godt 80 procent under coronakrisen. I perioden fra februar voksede den fra 639 til 1.158 personer. Og her skal vi huske, at ledigheden normalt kun er på cirka 250 på dette tidspunkt, hvor sæsonledigheden ville være elimineret. Vi stod kort sagt på tærsklen til en forventet rekordsæson, i stedet står vi med næsten 1.000 flere ledige end normalt.
Som landsdel har vi gjort
os meget afhængige af,
at folk rejser til os. Og en
af vores største eksportører
er ligeledes afhængig af, at
turismen på verdensplan
har det godt.

Forklaringen er selvfølgelig den lidt trivielle, at vi er afhængige af en meget konjunkturfølsom aktivitet – turisme. Den har været sat helt ud af kraft, samtidig med – og det er vigtigt – at tunge produktionserhverv er hårdt ramt af, at erhvervslivet i dets eksportlande har droslet alvorligt ned.

Jensen Denmark A/S i Rønne, som er den danske del af Jensen-Group, der sælger automatiseringsanlæg til industrielle vaskerier over hele verden, har sendt mange af de godt 400 medarbejdere hjem.

Forløbet er bemærkelsesværdigt og viser, hvor sårbare vi er, når det virkelig går galt. Den 25. marts lød det fra Jensen Denmark, at firmaet kørte på med fuld styrke og ikke havde fået annulleret ordrer.

Bare fem dage senere var billedet totalt vendt. Jensen fyrede 77 medarbejdere og nu lød det, at krisen ville blive langvarig, fordi kunderne ikke ville investere før engang i 2021.

Langt over 90 procent af virksomhedens produktion går til eksport, og mange vigtige modtagerlande er stadigt lukkede og hårdt ramt. Og når de åbner, er det ikke sikkert, at for eksempel automatiserede strygeruller er det, der står øverst på indkøbslisten.

– Vores forventning er, at det vil tage op til halvandet år, før vi er tilbage på normalt niveau, lød det fra direktør Morten Rask.

Samtidig måtte Jensen Group annullere en ellers planlagt udbetaling af udbytte til aktionærerne.

Vi taler meget om at forlænge turistsæsonen for at skabe flere job. Det er selvfølgelig vigtigt. Men ser man problemet under et – nedgangen i turisme og Jensens udfordringer – så er læren også, at Bornholm er meget afhængig af, at folk rejser.

– Adskillige kunder, der betjener rejse- og turistsektoren, oplever en betydelig nedgang i deres aktiviteter og har lukket deres forretning ned, lød det fra Jensen i forlængelse af den aflyste udbetaling af aktieudbytte.

Bornholm skal lære af forløbet. Som landsdel har vi gjort os meget afhængige af, at folk rejser til os. Og en af vores største eksportører er ligeledes afhængig af, at turismen på verdensplan har det godt.

Men tror vi på, at det er en fremtidssikret indtægtskilde i det omfang, vi har brug for i dag? Eller er det mere sandsynligt, at fremtidens rejsemønstre bliver helt anderledes og måske mere beskedne?

Og hvad skal de næsten 1.000 ledige så lave?