Niels Peter arbejder hos Boss Cykler på Balka og er bestået med et flot 10 tal i svendeprøven. Her ses han med sin egen cykel, som han selv lavet.

Niels byggede sin egen cykel

Niels Johansson tog sin svendeprøve med et flot 10-tal og en endnu flottere karakter for den praktiske opgave forud for svendeprøven.

– Vi skulle bygge et cykelstel fra bunden. Jeg var den første, der blev færdig, og fik 12 for mit stel, som den eneste i min klasse, fortæller Niels.

En ikke helt let opgave, forklarer Hasse Boss.

– Du får en stak jernrør, nogle muffer og nogle tegninger, du skal lave mål efter. Det er ret udfordrende at få det til at passe. Det er et præcisionsarbejde.

– Vi havde en tolerance, der hed 0-1 millimeter, fortæller Niels.

Hvordan er det at få så flot en afslutningskarakterer?

– Jeg er meget glad, for det havde jeg ikke regnet med. Jeg er også den første af mine søskende, som får en ordinær uddannelse, siger Niels, som er den yngste af fire søskende.

Efterfølgende har han under vejledning samlet sit stel til en færdig cykel på værkstedet i cykelforretningen. Han har renset, slebet og malet og selv bygget hjulene op med eger. Det er ikke en hvilken som helst cykel, men solid kvalitet hele vejen igennem.

– Vi har været rundt på matriklen og mit gamle lager og samlet gamle dele sammen, som er produceret for 30 år siden. Fra dengang det var kvalitet. F.eks. forgaffel og nav. Niels ville slet ikke have dem, der bliver lavet i dag. Der måtte jeg over i de gamle gemmer og finde nogle gamle nav, fortæller Hasse.

Både cykelhandleren og hans lærling er enige om kvaliteten på cykeldele i dag ligger langt fra tidligere,

– De er meget, meget ringe. Meget dårligere end tidligere, både for cykler og cykeldele. Før i tiden kunne en cykelkæde holde til 100.000 km. I dag måske 3000-5000 km, siger Hasse Boss.

– Ja, og så har den gjort det godt, tilføjer nyudlært cykelmekaniker Niels.

– Det er fordi, kunderne kun tænker pris, pris, pris. Det bliver vendt og drejet på nettet, på hjemmesider, på kinesiske hjemmesider. Alt det er vi oppe imod, så kvaliteten bliver bare ringere og ringere, mener cykelhandleren.

Cyklen har fem gear og tysk gearnav. Forgaflen er en, som Hasse Boss har haft liggende fra en gammel engelsk Raleighcykel.

Niels Johansson kører blandt andet på cyklen frem og tilbage til Aakirkeby, hvor han bor.

– Den er god at køre på. Når man har den rigtige cykel føles turen ikke særlig lang.

Hvordan er det at køre på den?

– Det er man meget stolt over. At det er noget, jeg har bygget.

Hasse Boss har skubbet på med vejledning.

– Jeg sagde til Niels, at når du bliver ældre vil du blive meget stolt over det, du har lavet der. Derfor skal det males og grundes rigtigt, så det kan holde i mange, mange år. Det skal du have at tænke tilbage på som dit svendestykke – med alt det, du har været igennem her, og det forstår han godt. Niels er bare en ung mand. Han skal bare have det der spark: Du skal måske ikke lige dreje der, du skal måske køre ligeud her – det skal alle unge mennesker have, mener Hasse.