Pernille Kofod Lydolph: – Det er brandingmidler, som skal være med til at understøtte opmærksomheden om øen. Foto: Jacob Jepsen

Kampagne skal rette skytset mod sensommer og efterår

MARKEDSFØRING

– Et kærkomment bidrag til den markedsføring, som private virksomheder og kommunen i øvrigt understøtter.

Sådan karakteriserer direktøren for det bornholmske turisterhvervs udviklings- og markedsføringsorganisation Destination Bornholm, Pernille Kofod Lydolph, den million kroner, som organisationen får af Bornholms Brand.

– Når vi får pengene, vil de jo i sagens natur komme Bornholms turisme til gode, siger hun.

– Det er brandingmidler, som skal være med til at understøtte opmærksomheden om øen.

Kom det bag på dig, at I nu pludselig får en million kroner?

– Ja, det gjorde det. Men omvendt vil jeg sige, at jeg altid har oplevet, at Bornholms Brand bakker op i forhold til den bornholmske turisme. Det har de gjort i mange, mange år, så på den måde er jeg jo ikke overrasket. Men jeg blev rigtig glad på vegne af hele Bornholms turisme og i virkeligheden alle, der arbejder med gæster som en del af deres kundegruppe.

Hvordan har du ellers oplevet selskabet bakke op?

– Der har gennem årene været mange typer af initiativer, som Bornholms Brand har understøttet. Det er blandt andet arrangementer som Bornholms Kulturuge og kunstrunden og initiativer som outdoorudviklingen, den digitale udvikling og så videre.

Hvordan vil I bruge pengene?

– I dialog med Bornholms Brand har vi valgt, set i lyset af situationen, som den er nu og her, først og fremmest at allokere pengene til sensommeren og efteråret for at være med til at styrke den del af året. Det skal ses i lyset af, at det faktisk for nærværende ser rigtig fornuftigt ud med hensyn til sommeren. Vi kommer til at bruge pengene på både det danske og det tyske marked, men hvad angår det tyske marked er vi selvfølgelig afventende i forhold til, hvad der sker med en mulig grænseåbning, siger Pernille Kofod Lydolph, idet interviewet her er lavet inden regeringens udspil om grænserne fredag eftermiddag.

Tæt samarbejde

Så hvis der bliver åbnet, vil I kaste nogle penge efter det tyske marked?

– Ja, det vil vi. Og fokus vil være på at få tyskerne til at komme hen over efteråret og vinteren.

Tror du på med de penge, I får, og de tiltag, I gør, at man når året er omme vil kunne sige, at jo, der kom flere folk til Bornholm, fordi I havde mulighed for lave en kampagne?

– Det er vigtigt at sige, at markedsføring alene gør det ikke. Når man vil drive en turismeudvikling, så sker det i tæt samarbejde med hele værdikæden omkring turismen. Men det er også klart, at forudsætningen for, at der er nogle gæster at tage sig af, er, at de er opmærksomme på Bornholm og har købt en rejse hertil. Det kan det her være med til at understøtte, så jeg er slet ikke i tvivl om, at det vil gøre en forskel. Det er en stor portion penge.

Taler vi avis- og magasinannoncer, eller hvad er det mere konkret, I vil gøre?

– For det danske markeds vedkommende vil der være tale om en bred vifte af medier inden for det, man kalder outdoorannoncering, altså annoncering på busser og i det hele taget i travle områder i byerne. Også onlineelementer som eksempelvis annoncering på Facebook og Youtube bliver der tale om, og det samme gælder printmedier og tv, siger Pernille Kofod Lydolph.