De fem skorstene på Svaneke Røgeri. Foto: Jens-Erik Larsen

Røgerier og rokkesten: Ny kampagne til 21 mio. sætter fokus på Danmark som turistland

En ny landsdækkende kampagne til 21 millioner kroner, skal hjælpe danskerne med at genopdage Danmark som turistland og gøre brug af de mange oplevelser, der findes herhjemme.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet.

Under overskriften ”Meget mere end bare Danmark” skal der gøres op med “idéen om, at ferie i Danmark er det kedelige alternativ til en fed sommerferie i udlandet”.

Erhvervsminisgter Simon Kollerup fremhæver Bornholms rokkesten og røgerierne, når han betegner Danmark som et skønt ferieland.

– Men nogle af de steder, der er rigtig dejlige at være, er samtidig også rigtig hårdt ramt af coronakrisen, siger han ifølge pressemeddelelsen.

– Så vi skal have flere danskere til at holde mere ferie i Danmark i år, siger ministeren.

Kampagnen skal inspirere både dem, der vil holde flere ugers ferie i Danmark og dem, der kun skal ud på endagsture, og bag kampagnen står 19 danske destinationer, herunder Destination Bornholm.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilliget 10,3 millioner kroner, og en gruppe af de store offentlige aktører i dansk turisme bidrager med yderligere 10,7 millioner kroner til kampagnen, oplyser Erhvervsministeriet.