Frank Hammargren har haft sin Mercedes-Benz i næsten 30 år. Foto: Jens-Erik Larsen

Frank tog Pagoden til Bornholm

Frank Hammargren bor til daglig i Fåborg på Fyn, men er i denne weekend på Bornholm og bor på Sandkås Camping.

Og han er godt kørende, ganske som sine rejsefæller.

De er nemlig alle medlemmer af Mercedes-Benz Klub Danmark.

Den er i hvert fald
ikke blevet mindre værd,
mens jeg har haft den.
Frank Hammargren,
Mercedes-ejer

– Og vi har så en speciel gruppe for lige præcis den model, som også bliver kaldt for Pagoden, siger han og nikker mod rækken af Mercedes-Benz-biler. En stribe på 15 flotte ens biler her ved Bornholms Tekniske Samling på Østre Borregård, Nordbornholm.

Altså, ens og ens. De er alle i forskellige farver, og bilen blev faktisk i årene fra 1963 og til 1971 fremstillet i tre modeller, 230 SL, 250 SL og 280 SL.

Frank Hammargrens er fra 1965.

Hvor længe har du haft den?

– Ja, det er faktisk lidt pinligt, for jeg har haft den i tæt på 30 år, siger han med et smil.

Hvorfor vælger man sådan en Mercedes?

– Fordi den er en god rejsebil og god at køre i, og vi kører langt i vores. Den har været i stort set hele Europa. For to år siden var vi i Toscana i Italien i den, og den har været i Slovakiet, Tjekkiet og mange andre lande.

Har man råd til sådan en Mercedes?

– Man har råd til det, man gerne vil have i dag, har man ikke, ler han.

Bliver sådan en mere eller mindre værd, som årene går?

– Der har nok været en stigende tendens indtil nu. Man ved selvfølgelig ikke, hvad coronasituationen betyder …

Men i løbet af de 30 år tænker du, at den er blevet mere værd?

– Ja, den er i hvert fald ikke blevet mindre værd, mens jeg har haft den, og det er da dejligt.

Aldrig på værksted

Og den har kørt hvor langt?

– Jeg har kørt 125.000 i den.

Så den kan holde i mange år endnu?

– Det håber jeg. Og gerne i mine år i hvert fald, så er jeg glad.

Skal den ofte på værksted?

– Den har faktisk aldrig været på værksted. Ikke mens jeg har haft den. Vi har fået lavet nogle pakninger på den, hvor topstykket blev sendt til København, så da stod den stille i nogle måneder, men ellers har der ikke været noget.

Den berømte tyske grundighed slår igennem?

– Ja, jeg tror mange er glade for deres Mercedes, siger Frank Hammargren.

Han besøger relativt ofte Bornholm i arbejdsøjemed, idet hans firma, Thomsen & Co., sælger artikler til overfladebehandling i industrien.

 

Myten

 

Pagoden er et kælenavn til de modeller, Mercedes-Benz kaldte 230 SL, 250 SL og 280 SL, skriver Hans M. Hansen, som har arrangeret Mercedes-Benz Klub Danmarks tur til Bornholm i Kristi himmelfartsweekenden, i en folder om bilen. Han fortæller blandt andet:

En bil med navnet SL er ganske enkelt en myte, som enhver bilelsker ved, er noget specielt. navnet “Sport Leicht” handler om stil, luksus og eksklusivitet – alt sammen tilsat en dosis sport med en stjerne på fronten.

Kælenavnet kommer fra den karakteristiske nedadbøjede facon på hardtoppens tag. Det er hvælvet ned mod midten som taget på et østasiatisk tempel. Det er en sikkerhedsmæssig genialitet, idet den aftagelige hardtop kan klare et tryk på 1.000 kilo. Som en sidegevinst er rudearealet og dermed udsynet væsentligt større end på alle andre biler fra samme tid.

Indstigningen i kabinen er tilmed behagelig grundet den høje taglinje. Ulempen er dårligere luftmodstand, men det var ikke et tema i 1960’erne.

Bilen kører da også kun 7,5 km på literen, men afhængigt af modellen kan den accelerere fra 0 til 100 km/t på 10-12 sekunder.

Bilkræs … Foto: Jens-Erik Larsen