'2020 er et år, der skal rives ud af kalenderen'

'2020 er et år, der skal rives ud af kalenderen'
Dagrofa. Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 11. MAJ 2020 • 13:07
Af:
anette-vestergaard
| ABONNENT
11. MAJ 2020 • 13:07
Dagrofa, en af de foodservicevirksomheder der hver dag leverer friske fødevarer til storkøkkener, plejehjem, institutioner, restauranter og hoteller på Bornholm, har været særdeles hårdt ramt af nedlukningen.

– Vi ligger på indeks 25 i forhold til samme tid sidste år, siger Jesper Svendsen fra Dagrofas hovedkvarter i Rønne.

– 2020 er et år, der skal rives ud af kalenderen, tilføjer direktøren, der i marts sendt otte ud af 14 medarbejdere hjem med hjælpepakke. Dagrofas primære kunder er hoteller og restauranter, og det kan ses på tallene fra første kvartal.

– De har også været rigtigt hårdt ramt, siger han.

Jesper Svendsen håber, at hans kunder kan indhente noget af det tabte nu, hvor politikerne har løsnet grebet.

– Jeg er faktisk lidt optimist. Måske får restauranterne både lov til at åbne udendørs og indendørs, sagde han i sidste uge.

Og det fik han ret i, for torsdag meldte regeringen ud, at restauranter og cafèer kan åbne mandag den 18. maj.
 

Info

Dagrofa omsætter for 17 milliarder kroner om året i Danmark

BC Catering, som er en del af Dansk Cater A/S, omsætter for 9 milliarder kroner om året.

 

Sygehuset er altid åbent

Det glæder direktør Jimmi Nielsen fra BC Catering, Dagrofas største konkurrent på Bornholm. Han kan nu begynde at se enden på en nedlukning, der har kostet firmaet halvdelen af omsætningen i marts og april.

Når BC Catering kun har mistet halvt så meget som Dagrofa, skyldes det ifølge Jimmi Nielsen, at BC Catering også leverer foodservice til det offentlige Bornholm. Virksomheden genvandt for to måneder siden udbuddet og fik fire år mere som hovedleverandør til Bornholms Regionskommune.

– Kommunen, plejecentrene og sygehuset skal jo stadig have varer, siger Jimmi Nielsen.

BC Catering har dog tabt flere penge på Bornholm under den to måneder lange lockdown end i resten af Danmark. Mens omsætningen er faldet med 50 procent på Bornholm, er den i resten af landet kun faldet 40 procent i marts og april, hvilket ifølge Jimmi Nielsen skyldes, at efterspørgslen ovre er jævnt fordelt over hele året, mens Bornholm er udpræget sæsonområde.