Lokalradio på vej: De vil lave en ny version af Bornholms Stemme

Lokalradio på vej: De vil lave en ny version af Bornholms Stemme
Trekløveret bag Bormholms Stemme version 2: Mette Zacho, Anita Corpas og Lisbeth Riemann. Eget foto
| ABONNENT | 30. APR 2020 • 21:41
Af:
elisabeth-krogh
| ABONNENT
30. APR 2020 • 21:41
Fra september går en ny lokalradio i luften på Bornholm. Journalist Anita Corpas står bag sammen med to lokale kræfter, Mette Zacho og Lisbeth Riemann.

Radioen genoptager et i manges ører velkendt navn – nemlig Bornholms Stemme – den tidligere lokal nærradio drevet af Kirsten og Erik Truelsen.

– Vi vil gerne genrejse Bornholms Stemme i et nyt format, siger Anita Corpas på de tre radiofolks vegne.

Støtte til radiostudie i Nexø

Den ny radiostation er indstillet af Lag Bornholm til 50.000 kroner i støtte til at opbygge et radiostudie. Radioen får hjemsted på Møbelfabrikken i Nexø.

– Det er et spændende projekt og positivt for iværksætterhuset, siger koordinator Hans Jørgen Jensen om, hvorfor Lag Bornholm har valgt at støtte projektet.

Carsten Aalling, direktør for Møbelfabrikken, er begejstret:

–  Bornholms Stemme på Møbelfabrikken er et iværksætterprojekt, jeg er meget stolt over kommer til. På Møbelfabrikken har vi i dag 29 meget forskellige virksomheder, der spreder sig i alle retninger, endnu èn kommer til med et skarp profileret mediekoncept. Der skal tænkes i nye baner, laves nye arbejdspladser, skabes diversitet på Bornholm, Der er det Iværksætterhuset bidrager med, siger Carsten Aalling.

Budgettet for lokalradioen er på 200.000 kroner, men de 50.000 vækker også stor glæde hos de kommende radiofolk.

– Det er et kæmpe skulderklap. Midler er svære at stampe op, så vi er megalykkelige for Lag-støtten, siger Anita Corpas.
 

De står bag

Selv om der står foreløbig tre bag lokalradioen, er det Anita Corpas, der formelt er stifter, ejer, direktør og som har registreret navnet Bornholms Stemme ApS.

Selskabets formål er at drive virksomhed med produktion af medie- og radioindhold, samt enhver i forbindelse hermed stående virksomhed.

Anita Corpas er uddannet pressefotograf på Dagbladet Bornholmeren og arbejder i dag som selvstændig journalist, fotograf og kommunikationsrådgiver.

Lisbeth Riemann er tidligere salgschef på Bornholms Tidende og driver nu firmaet Riemann Reklame & Marketing.

Mette Zacho er p.t. producer for Øens TV og tidligere har været daglig leder på Svanekegaarden.

Anita Corpas oplyser, at der også er andre kræfter bag, og at de nye radiofolk i det hele taget har mødt stor imødekommenhed lokalt.

 

Vil sende fra september

Bornholms Stemme bliver en lokal kommerciel nærradio, og planen er at begynde at sende primo september.

– Vi var klar til at breake i marts, men så kom coronaen og vi blev sat på pause. Vi er nødt til at vente at se, hvordan corona udvikler sig, men planen er at starte sidst i august og senest den 1. september.

At fylde sko efter Bornholms Stemme

”Lokalradioen Bornholms Stemme” dækkede i 18 år frem til marts 2006 Bornholm af journalistparret Kirsten og Erik Truelsen.

Hvorfor genbruge navnet Bornholms Stemme?

– Mange kan huske lokalradioen Bornholms Stemme, og selv om det er et nyt format og en bredere målgruppe, så vil vi gerne læne os op ad den goodwill og den genkendelse, der ligger i navnet, og kan vi fylde deres sko, så er vi glade, siger Anita Corpas.

Bagkvinderne mener også, at det at genrejse Bornholms Stemme i et nyt format drager den fordel allerede at have en historisk relation til 50+ bornholmerne.

50+ er netop målgruppen for deres radio.

– Intet andet sted i landet er koncentrationen af det hvide guld så høj, som på Bornholm. Det betyder, at på Bornholm findes der allerflest 50 plusser i gennemsnit, og de er ud af den vildeste generation, mener de tre kvinder bag radioen.

Ikke en traditionel radio

Anita Corpas slår fast, at radioen ikke bliver en traditionel lokalradio med en letløbende blanding af musik, snak, sport og nyheder.

– Vi vil gerne lave et mere niche-agtigt medie, hvor vi arbejder med temaer. Fokus er produktion af nicheindhold inden for forskellige aktuelle temaer af offentlig interesse, som f.eks. kunst og kultur, eksistens, gastronomi og vine. Du skal kunne høre om noget, der interesserer dig, uden at du behøver at høre om alt mulig andet. Vi synes ikke, at der findes noget tilsvarende, og vi opfatter os heller ikke som konkurrenter til de eksisterende medier på Bornholm. Formålet med radioen er blandt andet at understøtte øens kulturelle identitet gerne gennem samarbejde med andre lokale aktører.
 

Forsøgssendetilladelse

Bornholms Stemme tilstræber efter planen at udkomme på DAB /FM, web, tablet, computer og mobil, og ifølge Anita Corpas, har Bornholms Stemme opnået en forsøgs-programtilladelse udstedt af Slots- og Kulturstyrelsen til at sende på DAB og FM bånd Anita Corpas slår også fast, at radioen er en kommerciel nærradio, og altså kan blive med reklamer.