Midt i corona-epidemi og økonomisk nedgang fyrer keramiker Sarah Oakmann og glaspuster Maj-Britt Zelmer Olsen op under en stor fælles vision om at skabe et kraftcenter for kunsthåndværk på Bornholm.
Rammen er et tidligere pakhus på havnen i Nexø, som har været drevet som Galleri Benmel i en årrække.
Bygningen er ejet af Nexø Havn, og de to kunsthåndværkere har indgået en 30-årig lejekontrakt med havnen.
Som tidligere omtalt i Bornholms Tidende, faktisk for over et år siden, var planen, at de to iværksættere ville åbne til påske i år. Det stadig tomme pakhus med opgravede render til vand og kloak viser dog med al tydelighed, at det ikke kommer til at ske, men det skyldes faktisk ikke corona-krisen, selvom det er den første tanke.
Projektet er derimod blevet forsinket på grund af byggetilladelsen.
– Fordi vi ændrer anvendelsen af bygningen, har vi skullet have en byggetilladelse, og den har vi først lige fået, fortæller Sarah Oakmann.
– Vi havde ikke i vores vildeste fantasi regnet med, at det skulle vare så længe at få byggetilladelsen.
Nu er tilladelsen i hus, og håndværkerne er gået i gang med den ombygning, der skal ske.
Det tidligere pakhus skal gennemgå en fuldstændig forvandling, og er en stor satsning og vision fra de to kunsthåndværkere side.
– Vi håber, at det kommer til at betyde noget, at folk kan se, at havnen kan bruges til andet end fiskeindustri. Vi håber, at vi kan være med til genopfinde og redefinere Nexø. Det popper stadig op med små kunsthåndværk-værksteder i Nexø, så det bobler, siger Sarah Oakmann.
Bornholms Keramikfabrik åbner til sommer også igen butik på havnen.
Fire vægge og et tag
Maj-Britt Zelmer Olsen og Sarah Oakmann vil det tidligere pakhus etablere egne åbne glas- og keramikværksteder, butik og galleri, samt værkstedspladser til udlejning til andre. Lige nu har de fire vægge og et tag, som Sarah Oakmann formulerer det.
– Pakhuset er i dag helt råt, kun strøm er indlagt. Alt skal laves. Der skal lægges gas ind til glaspusteriet, vand og afløb til keramikværkstederne, sættes skillevægge op og etableres personalefaciliteter, forklarer de.
Bygningen vil også få et markant andet præg med store glaspartier mod havnen og vinduer mod gadeplan.
Målet er at etablere gode værksteder, så de dels kan optimere deres egen produktion, dels kan ansætte, og dels kan tilbyde gode værkstedspladser til udlejning.
Hele projektet ser de som et center for kunsthåndværk i Nexø, der i forvejen har Kunstakademiets Designskole, Bornholm, Bornholms Keramikfabrik og mange små værksteder, og de anser beliggenheden på Nexø Havn for at være ideel. For idéen er også, at huset i stort omfang skal være åbent for besøg.
Der bliver indgang fra havnen eller gennem den store port og umiddelbart inden for vil der være butik og galleri, mens Maj-Britt Zelmer Olsens glasblæseværksted vil være midt i lokalet og Sarah Oakmanns keramikværksted ved siden af. I butik og galleri vil de primært vise og sælge egne værker, men også udvalgt kunsthåndværk og design af høj kvalitet. Der vil være skiftende udstillinger, af og til artisttalks eller rundvisninger i værkstedet og i det hele taget er det vigtigt for de to kunsthåndværkere, at folk skal føle sig velkomne.
– De skal ikke være forpligtet til at købe, men kan også bare komme herind og se og opleve. Havnen er jo et sted, hvor mange går tur, og mange turister kommer forbi, siger Sarah Oakmann.
Der kommer store glaspartier mod havnen, vinduer mod Ndr. Strandvej og den store port i gavlen vil være åben om sommeren.
Rugekasse for de nye
En vigtig del af Matter - House of Crafts, bliver værkstedspladser, der kan lejes ud, og den del ligger de to kunsthåndværkere meget på hjerte.
– Det er en vision for stedet, at det skal være en platform for nyuddannede, som kan leje sig ind i et begrænset tidsrum. Den mulighed findes ikke i forvejen, og vi vil gerne have, at det udvikler sig til et sted med sparring og inspiration, hvor vi kan hjælpe nye i gang, siger Sarah Oakmann og Maj-Britt Zelmer Olsen. En ide, der baserer sig på de behov, de selv havde som nyuddannede kunsthåndvækere, og som både kan hjælpe de nye i gang i et kreativt miljø, og være med til at fastholde nogle af de kunsthåndværkere på øen, som designskolen i Nexø uddanner.
– Vores lille mål er at hjælpe andre i gang, og vores store mål er at styrke Bornholm som kunsthåndværkerregion, fastslår de.
De håber også at kunne give plads til masterclasses, workshops og artist in residence forløb, ligesom det kommende galleri måske kan bruges i forbindelse med de store keramik- og glasbiennaler på øen.
Maj-Britt Zelmer Olsen og Sarah Oakman ønsker med deres kraftcenter også at bære arven videre fra de mange bornholmske kunsthåndværkere, fortalte de, da de gik i gang med deres projekt for et år siden. Med Bornholms nyligt vundne titel som World Craft Region, er det et godt tidspunkt at udrulle deres vision, mener de. Samtidig er det et godt tidspunkt, fordi de begge er kommet rigtig langt med deres egne virksomheder.
Forsinkelse har konsekvenser
Den langvarige byggesagsbehandling har konsekvenser for de to kunsthåndværkere, som nu først kan flytte ind i de nye lokaler til efteråret og dermed går glip af sommeren i de nye lokaler.
– Vi er ikke pressede på, hvor vi skal være, for vi kan fortsat være i vores lokaler i Brogade, indtil vi kan flytte ind her, men vi er utålmodige, siger Sarah Oakman.
– Ja, og samtidig kunne vi have haft en hel sæson her til at tjene penge, siger Maj-Britt Zelmer Olsen, som også peger på, at det ikke er normalt, at kunsthåndværkere investerer i et omfang, som de nu er i gang med.
Corona-nedlukningen af samfundet samtidig med forsinkelsen af projektet, lægger nu et ekstra pres på Maj-Brit Zelmer Olsen, fordi hun som glaspuster ikke har sit eget værksted, men lejer sig ind i andres værksteder, når hun skal arbejde med glasset. Men flere af disse muligheder er nu ikke mulige, fordi mange har lukket ned.
– Det bliver en stor lettelse at få mit eget værksted, og ikke skulle leje mig ind. Det giver en stor glæde. Uafhængighed og frihed er også det store nøgleord bag vores projekt her, siger Maj-Britt Zelmer Olsen.
Det andet store nøgleord er plads.
Vi glæder os
– Når vi rykker ind her, kan vi ansætte dem, vi vil. Vi har indtil nu ikke haft plads eller egnede forhold til det, og det har bremset værksten i vores virksomheder, siger de to kunsthåndværkere, der begge på kort tid har skabt sig succesrige brands, hvor de leverer blandt andet til flere Michelin-restauranter og Sarah Oakmann har blandt andet et samarbejde med Coop.
– Vores værkstedssituation er ikke optimal i dag. Vi har ikke plads nok, og ikke funktionelle arbejdsgange, så produktionen tager ekstremt lang tid. Derfor er hele tanken med Matters – House of Craft også at optimere tidsforbruget i produktionen ved at have gode værksteder, siger Maj-Britt Zelmer Olsen.
– Men det føles rigtigt dejligt, at vi endelig kan gå i gang. Vi er vildt spændte, og glæder os vildt meget, siger Sarah Oakmann.
Navnet – det giver mening
Det kommende kraftcenter for kunsthåndværk har nu også fået sit navn:
Matter - House of Crafts. Det engelske ord ”matter” for materiale, som de to kunsthåndværkere arbejder med, men også i den overførte betydning, ”it matters” - at det giver mening, forklarer Sarah Oakman og Maj-Britt Zelmer Olsen.
Som nyuddannede, etablerede glaspuster Maj-Britt Zelmer Olsen og keramiker Sarah Oakmann i 2015 sig i en tidligere slagterforretning på Åsen i Nexø.
De brune vægfliser her inspirerede til navnet ” Det Brune Værksted”.
Siden flyttede de til mere plads i Grønnegade 5 i Nexø. Stadig med navnet Det Brune Værksted, og siden til en tidligere blomsterforretning i Brogade i Nexø.
Når de til efteråret flytter ind i Matter – House of Crafts forsvinder navnet ”Det Brune Værksted”.
– Det er vigtigt at distancere os fra det nu. Vi har udviklet os, og kunsthåndværket har udviklet sig, forklarer de.
Indtil kunsthåndværkerhuset står klar, har de dog stadig værksted og butik i Brogade.
– Vi åbner på havnen, så hurtigt vi kan, men vores gæt, er at det bliver en gang til efteråret.