Krystalsøen på Hammeren. Foto: Richards Skovgaard

Leder: Sæt grøde i granitten

Alt tyder på, at der kommer en del gæster til øen i juli på trods af viruskrisen. Sommerhusene bliver fyldt. Hvis for eksempel tyskere melder afbud, står der efter sigende danskere klar til at gribe pladsen.

Hvor mange gæster, der vil tage turen, er ikke til at sige. Og vi aner intet om, hvor lang sæsonen bliver.

Starter den før juli – hvis familier med store skolebørn, der måske ikke kan komme i skole, vælger at skyde sæsonen i gang tidligt? Og det samme i august og september – kommer der en stor eftersæson?

Sikkert er det, at Bornholm har godt 4.000 sommerhuse, så det kan blive til en pæn sjat besøgende.

Er vi overhovedet klar til det? Hvilke attraktioner kan åbne hvor meget? Og er vores nyligt opskudte og entreprenante take away-aktører klar til at gribe det nye marked, der følger med et eventuelt rykind?

Spørgsmålet er ret afgørende. For de mennesker, der måske vælger Spanien fra og Bornholm til, skal have en oplevelse for livet. En af de gode vel at mærke. For mange af dem er det første gang, familien samlet kommer til Bornholm. Flere af dem føler måske, de er her lidt på afbud. Mundvigene peger måske lidt nedad.

Den chance skal vi gribe. Vi har alletiders mulighed for at overraske positivt.

Vi har allerede vist under denne krise, at vi kan stå sammen og løfte i flok, når det gælder. Bornholms Tidende rakte ud efter fællesskabet med et budskab om, at vi er der for dig – nu skal du være der for os. Det gav cirka 75 nye betalende abonnenter. Vi har takket ydmygt.

Og lige nu har øens handelsliv – i form af webshops – i stigende grad valgt at samle sig på sitet www.støtbornholm.dk, som er etableret af Bornholms Tidende.

Vi startede med 50 handlede. I dag er vi over 80, der præsenterer sig under sloganet: ”Fordi vi er alle sammen bornholmere, uanset om vi er født her, bor her, kommer her, er flyttet til eller fra øen.”

Kort sagt. Der er masser af grøde i granitten.

 

Vi skal prøve at sikre, at
de nye gæster får lyst til
at komme tilbage

 

Nu venter en ny udfordring. Øens gæster, der rammer os i en lidt skæv sæson, skal mærke, at vi ikke kun er her for os selv, men ikke mindst for dem. Vi skal prøve at sikre, at de nye gæster får lyst til at komme tilbage.

Det er udfordringen.

Vi skal finde på sikre aktiviteter udenfor. Vi skal inddrage naturen, klipperne, skovene, strandende, havet. Vi skal åbne så meget vi kan og lave arrangementer med lukket deltagerantal. Det bliver spændende at se, hvad vi finder på. Arbejdskraft har vi – som det fremgik af avisen i går – rigeligt af. Nu skal den omsættes.

Kun fantasien sætter grænser for, hvad vi gør, for at sikre, at turistnedturen bliver vendt til en investering i fremtiden.

Hvem ved, måske glemmer gæsterne alt om, at de savner Spanien.