Blodrøde tal i turismen: Bornholm taber 49 millioner i omsætning i april og mister 25 fuldtidsjob

Blodrøde tal i turismen: Bornholm taber 49 millioner i omsætning i april og mister 25 fuldtidsjob
Foto: Jacob Jepsen
| 24. MAR 2020 • 09:09
Af:
tommy-kaas

24. MAR 2020 • 09:09
Bornholm taber i april minimum 49 millioner kroner i omsætning og mister 25 fuldtidsjob.

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Destination Bornholm, som sammen med Center for Regional- og Turismeforskning har udarbejdet en undersøgelse af betydningen af corona-situationen for den bornholmske turisme og de erhverv, der er afhængige af turismen.

– Det er et konservativt bud på konsekvenserne, fordi de ikke-kommercielle overnatningsformer ikke er medtaget, og fordi undersøgelsen er lavet før forlængelsen af lockdown-perioden. Men også fordi forventningerne er, at de negative konsekvenser af corona-situationen vil påvirke ikke bare april, men hele året og måske endog de kommende år, fortæller destinationen.

– Tallene viser, at situationen er særdeles alvorlig selv med dette konservative bud på konsekvenserne, siger Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, ifølge pressemeddelelsen.

– Bornholm er meget afhængig af turisme, og derfor rammer det også hårdt, når en situation som denne opstår. Jeg håber, at tallene kan være med at til at skabe opmærksomhed omkring Bornholms situation. Det, vi oplever netop nu, vil påvirke ikke bare turismen, men også de erhverv, som er afhængige af en velfungerende turismeindustri, og dermed vil det påvirke øens samlede indtægtsgrundlag, siger hun.
 

Om undersøgelsen

De deltagende virksomheder har svaret i perioden 15. marts til 20. marts, og de er blevet spurgt om bookingtal på påsken, som de så ud før corona-krisen brød ud og dernæst efter. Tilbagemeldingerne er blevet brugt til at give indikationer på aftrykket på april måned generelt.

I undersøgelsen er overnatningssteder blevet spurgt om deres omsætningstab målt på antal bookinger. Med de data har det været muligt at lave beregninger på det tabte forbrug for øen i alle led af værdikæden omkring Bornholms turisme. Det gælder eks. kunsthåndværk, restaurationsbesøg, attraktioner, detailhandel m.m. Tallene er et udtryk for et her og nu billede baseret alene på tabet i april. Vi ved dog allerede nu, at året som helhed bliver berørt. For camping og feriecentreovernatninger er der

alene indarbejdet et frafald af udenlandske overnatninger og altså ingen påvirkning på det danske marked. Det skyldes for få besvarelser på netop de kategorier.

Destination Bornholm og CRT forventer at gentage undersøgelsen på et senere tidspunkt.

Kilde: Destination Bornholm og CRT