Bornholmerbussen: 80 procent af vores passagerer er blevet væk

Bornholmerbussen: 80 procent af vores passagerer er blevet væk
Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 16. MAR 2020 • 18:01
Af:
laust jordal
| ABONNENT
16. MAR 2020 • 18:01
Hen over weekenden har der været masser af plads i bussen for rejsende på linje 866 mellem Ystad færgeterminal og Hovedbanegården i København. Bornholmerne har valgt at følge regeringens anbefalinger om at undgå unødvendige rejser.

Direktør på Bornholmerbussen Jørgen Andersen melder om et drastisk formindsket antal passagerer på linjen mellem Bornholm og hovedstaden.

– Antallet er styrtdykket. Omkring 80 procent af vores passagerer er blevet væk. Lige nu kører vi kun med én vogn per afgang, og den kører frem og tilbage med et én-cifret antal passagerer.

I weekenden kørte vi stadig med to busser per afgang. Vi skulle lige se, hvor mange passagerer, det kunne blive til., siger Jørgen Andersen.

– Det viste sig, at vi godt kunne have undværet den ene bus. Søndag aften satte vi kun én vogn ind, og det var nok, siger han.

Vil have billet refunderet

Så for rejsende til og fra Bornholm kan det altså stadig lade sig gøre at rejse med Bornholmerbussen. Så længe færgen sejler til og fra Ystad, så kører bussen også.

Bornholmerbussen har til gengæld et stort arbejde med at tage i mod henvendelser fra kunder, der ønsker at aflyse deres rejser og få refunderet billetten. Og det giver nogle udfordringer, fortæller Jørgen Andersen.

– I øjeblikket bruger vi meget tid på folk, der ringer for at få deres penge igen. Det gør det lidt mudret, for billetten består af en busdel og en færgedel. Vi kan godt betale folk tilbage på busdelen, men færgedelen tager Bornholmslinjen sig af. Og de vil ikke refundere billetter, de vil kun lade folk ændre dem. Så vi kan kun hjælpe folk med med busbilletten, og det er ikke alle, der forstår det. Der er en del, der bliver sure, siger Jørgen Andersen.


Ingen ekstra sikkerhedsforanstaltninger

Han fortæller, at Bornholmerbussen ind til videre ikke har truffet nogle særlige sikkerhedstiltag i forhold til chauffører og passagerer, men direktøren opfordrer til, at man gør, hvad man kan for at holde afstand til hinanden i bussen.

– Det er folks eget ansvar. De må sætte sig, hvor de vil, men sundhedsmyndighederne anbefaler, man holder afstand, så det opfordrer vi til. Det gør folk også. Der er jo masser af plads, når der ikke er så mange passagerer med. Men vi har ingen regler om, hvor tæt man må sidde, siger han.

Chaufførerne gør også, hvad de kan, men er stadig nødt til at tjekke folks billetter.

– Billetten skal jo kontrolleres. Vores kontrollører står i forvejen udenfor, når de tjekker billetten. De er ude i fri luft. Jeg ved ikke, om sygdommen spreder sig særlig godt udenfor, mon ikke det går, siger Jørgen Andersen.

Bornholmerbussen har 10-12 chauffører ansat, nogle på deltid og nogle er pensionerede chauffører, som er klar til at træde til, hvis de andre chauffører skulle blive smittet.

– Lige nu kører vi alligevel kun med én vogn, så det burde ikke blive noget problem, siger Jørgen Andersen.

Klar til Køge-rute

Hvis der skulle ske det, at Sverige ligesom Danmark og Tyskland lukker for indrejse, så vil Bornholmerbussen være klar til at køre passagerer til Køge, hvis Bornholmslinjen skal til at dirigere sejladsen den vej.

– Hvis Sverige lukker sine grænser, og al færgetrafikken, skal igennem køge, så kan vi skifte til en ny Hovedbanegården-Køge-køreplan på minuttet. Det er vi klar til, siger Jørgen Andersen.

Men han håber, ikke det kommer så vidt.

– Med busruten til Ystad løfter vi en vigtig samfundsopgave, synes jeg. Man kan ikke bare sige “så lukker vi,” siger han.

Gråhundbus har allerede måttet lukke rute 999 til Malmø.

Nedgang i billetsalget
Jørgen Andersen er ikke i tvivl om at den formindskede trafik kommer til at kunne mærkes økonomisk. Men han tager den alligevel med ro.

– Det kommer til at betyde nedgang i billetsalget. Det må vi finde os i. Jeg er glad for regeringens kompensationsplan, hvis jeg bliver nødt til at sende chauffører hjem. Så kan vi godt klare den, siger vogmanden.

– Det kan godt være, vi ikke kommer til at have overskud det næste stykke tid, men jeg er glad, så længe vi ikke kører med underskud. Vi strammer ballerne, så går det nok. Vi skal nok komme igennem, siger han.