Arkivfoto: Jens-Erik Larsen

Mange års arbejde giver længere krydstogtsæson

I år begynder krydstogtsæsonen den 29. marts, når skibet Astoria anløber Rønne Havn med 556 passagerer om bord. Dermed bliver der taget hul på en sæson, som er væsentligt længere end sidste år, og som samtidig betyder, at flere skibe og flere passagerer lægger vejen forbi Bornholm.

Fremgangen er ikke kommet af sig selv, men er resultatet af flere års arbejde fra Rønne Havn, Destination Bornholm og krydstogtnetværket Cruise Copenhagen, som arbejder på at gøre de internationale rederier opmærksom på, hvad Danmark, Bornholm og Rønne har at byde på.

– Vi er nødt til at kigge
i krystalkuglen, når vi
lægger vores strategi.
Thomas Bendtsen,
Rønne Havn

Arbejdet foregår blandt andet på internationale krydstogtmesser, hvor Niels Lundberg fra Rønne Havn og Peter Juhl fra Destination Bornholm deltager sammen for at markedsføre Rønne Havn og Bornholm.

– Destination Bornholm ved om nogen, hvad det er for nogle attraktioner og ting, som vi kan levere på Bornholm, mens Niels er havnemanden, der sørger for at forklare om infrastrukturen og de muligheder, der er, siger Rønne Havns administrerende direktør, Thomas Bendtsen.

Justere investeringer

Noget forsimplet vil det sige, at Peter Juhl taler om Hammershus og Bornholms Kunstmuseum, mens Niels Lundberg taler om kajlængder og håndtering af spildevand. Havnens nye infrastruktur er således en del af forklaringen på, at den kan tage imod de større skibe, der sejler i ydersæsonen.

I de senere år er miljøkravene til krydstogtskibe i Østersøen blevet skærpet flere gange. Først kom der krav til de brændstoftyper, skibene bruger. Det skete i form af grænser for udledning af svovl og kvælstofoxid. Sidste år og igen næste år bliver kravene til udledning af spildevand skærpet, og det er noget, Rønne Havn har prøvet at tage højde for.

– Vi er nødt til at kigge i krystalkuglen, når vi lægger vores strategi og eksekverer den, at se, hvad det er for nogle ting, vi er rimelig sikre på, der kommer til at ske i fremtiden og så justere vores investeringer efter det, siger Thomas Bendtsen.

Et eksempel er et modtageanlæg, så skibene kan komme af med deres kloakspildevand på en miljørigtig måde.

– I kajerne på det nye havneområde har vi fået etableret faciliteter, hvor vi kan modtage det her kloakspildevand, som så bliver pumpet over til rensningsanlægget og renset derovre, siger havnedirektøren.

Glade for at bidrage

Når Columbus sejler fra Rønne sidst på eftermiddag den 24. oktober, kan Rønne Havn se tilbage på en 210 dage lang sæson. Dermed har sæsonen været mere end en måned længere end sidste år. Det er noget, der glæder Thomas Bendtsen, både på havnens egen vegne og på Bornholms vegne.

– Det går hånd i hånd med den øvrige turistbranches tiltag på Bornholm om at forlænge skuldersæsonerne, og der er vi glade for, at vi kan medvirke og bidrage til omsætning på øen den vej igennem, siger han.

På nuværende tidspunkt har Rønne Havn registreret 57 anløb i løvet af 2020. Det er en fremgang på 13 i forhold til 2019, svarende til godt 28 procent. Antallet af skibe fortæller dog ikke hele historien. Skibene i år har således væsentligt større passagerkapacitet end dem sidste år. Det betyder, at antallet af passagerer stiger fra 19.725 til 46.513, hvis alle skibe ankommer og er fulde. Det er en fremgang på cirka 136 procent.