Inden årets madfestival: Lav færre men bedre events

Inden årets madfestival: Lav færre men bedre events
Mads Marschall fra Sol over Gudhjem. Foto: Allan Rieck
| ABONNENT | 29. JAN 2020 • 20:37
Af:
anette-vestergaard
| ABONNENT
29. JAN 2020 • 20:37
Der var ikke noget at sidde på, da den sidste deltager i går ankom til BLFs opstartsmøde forud for årets madfestival Kulinarisk Ø i slutningen af juni.

Der var simpelthen propfyldt da Elisabeth Falk, miljørådgiver i Bornholms Landbrug og Fødevarer, bød velkommen til landbrugsorganisationens hovedkvarter i Aakirkeby.

Blandt de fremmødte var Mads og Camilla Meisner fra Høstet, Jørgen Toft Christensen fra Hallegaard - der i øvrigt blev modtaget med klapsalver da han undskyldte sin sene ankomst med at aktiviteterne i slagtehuset netop var genoptaget efter tre måneders stilstand – René Pedersen fra Smedens Ketchup, Fridhelm og Aslak Gärtner fra Mostballaden i Olsker, Peter Funch fra Norresân i Gudhjem, Sten Jespersen fra Svaneke Bryghus og Lene Havtorn fra CRT i Nexø.

Fortæl også om vildskuddene

I alt var 40 aktører mødt frem. Alle med mod på at medvirke til at gøre dette års Kulinariske Ø til en succés.

Gerne med tanke for fornuftig udnyttelse af ressourcerne, lød det fra både Mikkel Bach Jensen fra Gourmet Bornholm og Mads Marschall, der sammen med sin bror har afviklet kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem siden 2009.

Sidste år deltog 37 virksomheder i madfestivallen Kulinarisk Ø med i alt 98 events på fem dage - og det var faktisk for meget, sagde Mads Marschall.

– En god idé kan blive til en bragende fiasko, hvis der ikke er hænder nok til at løfte en event, sagde han og opfordrede producenterne til at gå sammen.

– I risikerer at stjæle besøgende fra hinanden. Samarbejde er vejen frem når man bor på sådan en lille ø, sagde Marschall, og opfordrede de fremmødte til at lade sig inspirere af årets tre temaer, Klima og bæredygtighed, Lokalt producerede og dyrkede fødevarer og Stjerneskud og Vildskud.

– Bornholm skal ifølge turismestrategien være stedet hvor man får Danmarks bedste fødevareoplevelser, men I må også gerne fortælle om vildskuddene. Det er også sjovt at høre om de gange, hvor I er gået over grænsen, sagde Mikkel Bach Jensen.
 

Tal

Aktiviteter i 2018 (i parentes) og 2019

Deltagende virksomheder 37 (40-45)

Events 98 (67)

Gæster: 1.500 (1.000)

Gæster fordelt på geografi:

Bornholmere 34 procent (35 procent)

Andre danske 44 procent (40 procent)

Udlændinge 22 procent (15 procent)

 

Mange nye ansigter

Efterfølgende blev de fremmødte delt op i grupper med henblik på at matche producenter med fælles interesser.

– Jeg ved ikke om der var nogen der fandt hinanden siger fødevarerådgiver Signe Folke fra Bornholms Landbrug og Fødevarer.

– Men der blev snakket og diskuteret rigtig meget ved bordene, og jeg hørte nogen foreslå, at man også kunne lave noget tematisk omkring en by, lidt a la Kulturugen, siger Signe Folke i dag.

Hun betegner opstartsmødet som en rendyrket succés.

– Der var stor kreativitet blandt de fremmødte. Der var mange nye ansigter. Men vi har også hørt fra dem der ikke kunne være med i går, men som deltager i Madfestivallen – og nogle dem taler også om at udvide deres aktiviteter, siger Signe Folke.

Madfestivallen afvikles i år fra den 21. til og med den 25. juni.