Konkursen har lært Jørgen Hallegaard vigtige lektier

Konkursen har lært Jørgen Hallegaard vigtige lektier
Foto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 21. JAN 2020 • 17:07
Af:
jakob-marschner
| ABONNENT
21. JAN 2020 • 17:07
Den nu konkursramte luksus-grillbar Bobbabella i det nye besøgscenter på Hammershus spillede en vigtig rolle i, at også Hallegaard kort tid efter gik konkurs. Forventningerne til Bobbabella var simpelthen for høje, og da de ikke blev indfriet, kuldsejlede Hallegaard også.

Det fortæller Hallegaards grundlægger Jørgen Christensen. Han fortæller også, at forløbet har lært ham nogle vigtige lektier, som han tager med ind i samarbejdet med Hallegaards nye investorer.

– Når man kigger i bakspejlet, kan jeg se, at det er vigtigt at vide, hvad man kan og vil. Her kan man godt sige, at vores handel ikke blev så stor, som vi havde regnet med. Det har vi prøvet at rette ind efter i det nye samarbejde, siger han.

– Der var nogle ting i den gamle konstruktion, som vi nok skulle have været skarpere på fra start. Det største flop var burgerne i caféen på det nye besøgscenter på Hammershus.

Problemerne kom fra start, og da de første blev løst, stødte andre blot til.

– Cafeen kom ikke op at køre på det tidspunkt, som de havde regnet med. Og da den så kom op at køre, gik det heller ikke så godt, som de havde regnet med, siger Jørgen Christensen.

– Det var et kæmpe flop, og det kostede en masse, for vi havde aftaler om, at de skulle aftage en masse, og det blev så ikke til noget.

Samtidig ønsker Jørgen Christensen ikke at kritisere holdet bag Bobbabella, der er identisk med Team Kadeau.

– Man kan nemt havne der, hvor man kaster mudder efter hinanden. Det synes jeg, at vi har undgået. Vi skal jo også være her alle sammen bagefter, siger han.

Læring kan bruges fremadrettet

Som slagter og som producent af pølser, skinker og andre madvarer befinder Jørgen Christensen sig i leddet mellem sine leverandører og de restauranter og andre kunder, som han leverer til. Her har særligt forløbet omkring Bobbabella lært ham noget vigtigt.

– Jeg kan se helt tydeligt nu, at man skal være enige om, hvad man vil, for vi har en ret lang responstid i forhold til de dyr, som vi skal bruge. Det skal vi være helt skarpe på, for vores producenter har også brug for at vide i god tid, hvor mange dyr de skal levere, siger han.

– Sådan noget som friluftsgrise er jo ikke en hyldevare. Så vi skal være helt skarpe, så Simlegård også kan være skarp på, hvor mange grise de skal have klar til slagtning hvornår. Det skal han have en melding på forholdsvis hurtigt, så han også kan få bestilt hvad han har brug for.

De lærestykker bruger Jørgen Christensen netop nu meget konkret i forhold til restauranten og madproducenten Cofocos grundlægger August Lund, der er blandt Hallegaards nye investorer.

– Hele den her fødekæde er et større regnestykke, så det arbejder jeg også rigtig meget på i forhold til at få August ind: At afstemme forventningerne til, hvad man gerne vil. Sådan nogle tanker om hele fødekæden her tænker man jo ikke nødvendigvis, når man sidder i København, siger Jørgen Christensen.

Andre lærestykker har været af den helt, helt positive slags. Ikke mindst har Jørgen Christensen med Hallegaards konkurs fået at se, hvor afholdt han og Hallegaard er.

– Der har været en enorm opbakning og goodwill hele vejen rundt. Det er jeg meget rørt over. Jeg har fået rigtig mange mails, både fra folk på Bornholm og folk ovrefra, fortæller han.

– Mange har spurgt, om der er noget, som de kan hjælpe med, og om vi har brug for en håndsrækning, også rent økonomisk. Der har jeg altså knebet en lille tåre ind imellem.