Coop til minister: Forbyd trykte tilbudsaviser

| 28. NOV 2019 • 17:44
Af:
ritzau

28. NOV 2019 • 17:44
Der bliver hvert år trykt 84.000 ton tilbudsaviser i Danmark.

Det er spild af ressourcer, mener Coop-koncernen, som blandt andet står bag supermarkeder som brugserne og Kvickly.

Derfor opfordrer Coop i et åbent brev klimaminister Dan Jørgensen (S) til at indføre et forbud mod trykte tilbudsaviser.

– I en klimatid hvor vi snakker om, hvad vi alle sammen kan gøre for at reducere klimapåvirkningen, synes vi, det er en umiddelbart god idé, der ligger lige til højrebenet.

–Det gør vi også, fordi der allerede findes digitale platforme, som kunderne kan tilgå, siger administrerende direktør i Coop Peter Høgsted.

Coop har i løbet af de seneste tre år reduceret mængden af tilbudsaviser med 40 procent. Koncernen mener ikke, at den kan skære yderligere i de trykte aviser uden at sende kunderne i armene på sine konkurrenter.

Et egentligt forbud mod tilbudsaviser er én mulighed.

En anden mulighed er en frivillig aftale i branchen om at udfase de trykte tilbudsblade, påpeger Peter Høgsted.