Ingen sammenhæng med varmesag: Beof nedlægger stillinger for at komme i form til fremtiden

| ABONNENT | 18. NOV 2019 • 18:01
Af:
jakob-noermark
| ABONNENT
18. NOV 2019 • 18:01
Bornholms Energi og Forsyning (Beof) nedlægger 16 stillinger i løbet af 2020, oplyste forsyningskoncernens ledelse mandag. Seks medarbejdere er blevet fyret, to har selv sagt op, mens de resterende otte stillinger findes ved naturlig afgang hos ansatte, der enten går på efterløn eller pension.

Ifølge bestyrelsesformand Lars Goldschmidt vil Beofs omlægning spare koncernen 20 millioner kroner om året.

Når afskedigelserne er gennemført, vil Beof have cirka 35 medarbejdere færre end på fusionstidspunktet i 2016.

– Vi startede 163, og nu er vi nede omkring 128 medarbejdere, siger Lars Goldschmidt til Bornholms Tidende.

Årsagen til sparerunden er først og fremmest de effektiviseringer, der er blevet opnået efter fusionen af Bornholms Forsyning og Østkraft.

– Formålet med fusionen var at skabe et selskab, der var mere effektivt, end hvad de to selskaber var hver for sig. Og det er det, vi er kommet frem til at kunne i dag, siger bestyrelsesformanden.

– Løsningen af den opgave har indebåret, at vi dels skulle rydde op i nogle ting, som ikke var, som de skulle være. Og så skulle vi finde ud af at lave nogle systemer, der ville gøre det lettere at gennemføre arbejdet. Og det, som vi nu har gennemført, er en række af disse omlægninger, der gør, at vi kan klare os med færre medarbejdere. Og så har vi lavet en plan, hvor vi kigger ind i fremtiden – også på lidt længere sigt, forklarer Lars Goldschmidt.

I 2018 havde selskabet personaleomkostninger for 84 millioner kroner. Effektiviseringerne rammer hele organisationen, men de administrative medarbejdere kommer til at holde hårdest for.

 
Der er indført nye arbejdsgange
i mange dele af organisationen,
som har betydet noget

 

– Vi har fået et nyt afregningssystem for kunderne og en række nye systemer inden for regnskab. Processerne er mindre tunge end hidtil. Det er med større vægt i administrationen end på de andre områder. Men der er indført nye arbejdsgange i mange dele af organisationen, som har betydet noget, siger Lars Goldschmidt.

Ingen sammenhæng til varmesag

Beof har været i vælten på det seneste i konflikten med Rønne Vand og Varme om stigende fjernvarmepriser. Lars Goldschmidt understreger, at nedskæringen på medarbejderfronten ikke er et resultat af varmesagen eller andre pludselige begivenheder, men at beslutningen er et udtryk for udmøntningen af en langsigtet strategi.

– Besparelserne udspringer af, hvad der kan lade sig gøre, når vi fortsat driver selskabet på en god måde. Det er for at være i kampform til fremtiden. Dermed ikke være sagt, at alt det andet ikke er noget problem, men de hænger ikke sammen på den måde. De andre ting er en del af vores udfordringer i hverdagen, men det påvirker ikke, hvor meget personale vi skal bruge. Vi er nødt til at have de mennesker ansat, som skal til for at løse opgaverne. Men heller ikke flere.

Hvilken betydning kommer effektiviseringerne til at få for jeres kunder? Er det noget, man vil kunne mærke på priserne for jeres leverancer af el, vand og varme?

– Hver en krone i udgift, som vi ikke afholder, har vi heller ikke brug for, at nogen betaler. Så vi gør det, fordi vores hovedopgave er at levere stabil og billig vand, spildevandsbehandling og varme. Den konstante udfordring, som vi har, er, at det ikke skal være en krone dyrere, end det behøver at være. Det er den bagvedliggende grund. Kan vi klare os med færre medarbejdere, skal vi klare os med færre medarbejdere. Det er bare ikke noget, som man gør fra den ene dag til den anden. Man er nødt til at forberede sig rigtigt godt. I realiteten har det været tre år undervejs, siger Lars Goldschmidt og forklarer dermed, hvorfor Beof i koncernens fjerde år reducerer staben.

 
De 20 millioner, som vi nu
sparer, er der ikke andre,
der skal betale

 

Så skal det forstås sådan, at det bliver billigere for bornholmerne at købe Beofs ydelser?

– Problemet er, at priser bestemmes af mange ting. Men de 20 millioner, som vi nu sparer, er der ikke andre, der skal betale. Så det bliver 20 millioner kroner billigere for bornholmerne, at vi gør det på denne måde.

Bornholms Energi og Forsyning er en forsyningskoncern, der har det fulde ejerskab af seks datterselskaber, som producerer og distribuerer el, vand og varme samt håndterer spildevand.