Efter konflikt: Teatret er i bedre gænge

| ABONNENT | 8. NOV 2019 • 20:30
Af:
torben-oestergaard-moeller
| ABONNENT
8. NOV 2019 • 20:30
På onsdagens møde i Job-, Udvikling- og Fritidsudvalget drøftede medlemmerne blandt andet relationen mellem de to selvstændige institutioner Rønne Theater og Bornholms Teater. Baggrunden var, at Bornholms Teater i 2018 blev udtaget til en evaluering af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst i forbindelse med teatrets nuværende egnsteateraftale for 2017-20.

Som omtalt forleden i Bornholms Tidende er evalueringen gennemført og rapporten afleveret til både teatret og blandt andre regionskommunen.

Evaluatorernes vurdering er overordnet positiv i forhold til måden, teatret opfylder den gældende egnsteateraftale på, og det konstateres ydermere, at teatret har et højt kunstnerisk kvalitets- og ambitionsniveau samt potentiale til at udvikle sig yderligere i retning af et scenekunstnerisk kraftcenter af national betydning til gavn for den kulturelle udvikling på Bornholm.

Dertil sættes der dog – i lighed med i den forrige evaluering af teatret i 2011 – endvidere fokus på samhørigheden mellem Rønne Theater og Bornholms Teater. Evaluatorerne anbefaler, at der arbejdes på en afklaring af relationen mellem de to institutioner, idet uklarheden synes at skabe forhindringer i egnsteatrets udviklingsarbejde.

Det bemærkes blandt andet, at en stor del af egnsteatrets personaleressourcer bliver anvendt til at understøtte drift og aktiviteter på Rønne Theater, og at det er svært at få rådighed over teatersalen i det omfang, der ønskes, til teatrets egenproduktioner.

Derfor ser evaluatorerne et behov for, at kommunen i højere grad involverer sig i forholdene på Rønne Theater med henblik på at gøre Bornholms Teaters pligter og rettigheder i forhold til de øvrige aktører på Rønne Theater tydeligere. Et sådant tiltag forventes at skabe en bedre planlægning og færre konflikter som følge af naturlige interessemodsætninger.

Står der altså i rapporten.

 
Jeg føler ikke, vi skal
så meget på banen nu,
men hvis parterne
henvender sig, snakker
vi selvfølgelig gerne med
dem ud fra rapporten,
det er klart

 

Erik Lund Hansen (S), formand i Job-, Udvikling- og Fritidsudvalg, konstaterer, at konflikten i, at der er to selvstændige institutioner, som ikke har helt enslydende interesser, tidligere har været oppe at vende (se boks).

– Men der mener jeg, der kom en løsning efter en hel masse bryderier, siger han.

– Siden da har kommunen også mødtes med teatret, blandt andet i forbindelse med evalueringen af egnsteatret, og mit seneste indtryk er, at tingene fungerer helt anderledes mellem de to parter nu. Så jeg føler ikke, vi skal så meget på banen nu, men hvis parterne henvender sig, snakker vi selvfølgelig gerne med dem ud fra rapporten, det er klart.

Udvalgsformanden erkender også, som det ligeledes nævnes i rapporten, at Bornholms Teater bruger penge og ressourcer på Rønne Theater, som det egentlig ikke skulle.

– Men det er jo sådan, det er skruet sammen, og det er det samarbejde, de har fundet i, og som jeg altså har indtryk af går meget godt nu, siger han.

– Og vores udgangspunkt i udvalget var i forhold til evalueringen, at den er flot. Det roste vi også på mødet, og jeg tror ikke, at der er nogen tvivl om, at den bornholmerkrønike, teatret har iværksat med tre nyskrevne stykker med udgang i den bornholmske historie, er et smaddergodt initiativ. Det har jeg også tidligere givet udtryk for til både teaterchef Jens Svane Boutrup og resten af teatret, siger Erik Lund Hansen.

Større tilskud?

Du mener altså, at samarbejdet er inde i en så god gænge, og at der ikke er grund til at justere på det?

– I hvert fald i klart bedre gænge. Det er mit indtryk, at det er fint nok, men som sagt: Kommer de og henvender sig, så er vi åbne for en snak med dem. Men efter vores seneste møde for måske tre måneder modtog jeg faktisk en tilbagemelding om, at de havde fået etableret et bedre samarbejde.

I evalueringsrapporten nævnes det endvidere, at det kommunale årlige tilskud på 3,8 millioner kroner til Bornholms Teater (hvoraf staten refunderer de 36 procent) ligger tæt på minimumsgrænsen for at være anerkendt som egnsteater, og at evaluatorerne – ikke mindst efter bortfaldet af dispensationen for at skabe to årlige ny-produktioner – finder det hensigtsmæssigt, at egnsteatret fritages for særlig ressourcekrævende forpligtelser, hvad angår driften af Rønne Theater, eller at Bornholms Teater bliver kompenseret økonomisk for at løfte disse opgaver.

Vil du arbejde for, at teatret får et større tilskud?

– Det er der, det begynde at blive svært. For skal vi give egnsteatret eller Rønne Theater mere? Og netop fordi egnsteatret ligger tæt på minimumsgrænsen, kan vi ikke bare flytte midler fra det til Rønne Theater.

Ja, men vil du arbejde for flere penge til teatret – om det så bliver til Bornholms Teater eller Rønne Theater?

– Det skal jeg selvfølgelig sige ja til, men rent politisk er mine forventninger ikke høje, for 3,8 millioner kroner er et stort tilskud, så jeg tror, det bliver svært at få det hævet, siger Erik Lund Hansen.

– Men jeg vil gerne slå fast, at jeg bestemt mener, vi fortsat skal have et egnsteater. Havde vi ikke det, ville det være rigtig ærgerligt.

 

 
Konflikten 

Rønne Theater og Bornholms Teater er to forskellige institutioner. Den første er cirka 200 år gammel, den anden er fra 2005. Det forretningsmæssige forhold de to institutioner imellem er, at Rønne Theater ejer de bygninger, som udgør dette Danmarks ældste fungerende teater, og lejer dem ud til blandt andre Bornholms Teater, der har status som et i af alt 33 stats- og kommunalt støttede egnsteatre.

I begyndelsen af 2017 gik der for alvor skår i samarbejdet mellem de to institutioner, og det i en grad så borgmester Winni Grosbøll (S) nedsatte en arbejdsgruppe, som skulle se på, hvad der var den mest hensigtsmæssige måde at organisere tingene på.

Tanker om en enstrenget ledelse, hvor egnsteatret satte sig i førersædet, blev afvist af Rønne Theaters bestyrelse, og efter nogle måneders diskussioner – dertil en nyvalgt bestyrelse til Rønne Theater – gik det hele i sig selv, uden at den grundlæggende konflikt blev afmonteret.