Ankenævn hæver bemandingen på færgen Hammershus

| 6. NOV 2019 • 21:51
Af:
mads-westermann

6. NOV 2019 • 21:51
Efter mere end et års sagsbehandling har Ankenævnet for Søfartsforhold afgjort, at bemandingen på Bornholmslinjens Hammershus mindst skal omfatte tre befarne skibsassistenter.

Det skriver det faglige kartel CO-Søfart på sin hjemmeside.

Den oprindelige bemanding på Hammershus var blevet fastsat af Søfartsstyrelsen inden færgen blev sat i drift den 1. september sidste år. Her mente man, at det var nok med to befarne skibsassistener og en ubefaren skibsassistent.

Da færgen den 1. september 2018 kom i drift, viste det sig imidlertid, ifølge CO-Søfart, 3F Sømændene og Metal Maritime, at bemandingen ikke var tilstrækkelig til at kunne sejle færgen forsvarligt, og de tre fagforeninger ankede derfor Søfartsstyrelsens bemandingsplan til Ankenævnet for Søfartsforhold.

I anken påpegede fagforeningerne blandt andet, at en række af de forudsætninger, der var for Søfartsstyrelsens bemandingsplan ikke var tilstede.

Eksempelvis blev de automatiske fortøjninger, der skulle nedsætte behovet for skibsassistenter, ikke benyttet, og de lovpligtige brandrunderinger, som det i Søfartsstyrelsens plan var forudsat at maskinpersonalet skulle deltage i, blev udelukkende foretaget af skibsassistenterne. Dertil kom, at skibsassistenternes hviletider blev overskredet på grund af forsinkelser.

Søfartsstyrelsens bemandingsplan, som Ankenævnet for Søfartsforhold nu har opjusteret, er udtryk for det absolut mindste antal skibsassistenter, der skal være på færgen, for at sikkerhedsreglerne overholdes og færgen må sejle. Imidlertid kan antallet af besætningsmedlemmer, der er nødvendige, for at arbejdstids- og arbejdsmiljøregler kan overholdes, godt være højere.

Siden de tre fagforeninger sidste år indgav anken, har Bornholmslinjen af egen drift justeret antallet af skibsassistenter op, således at Hammershus ifølge CO-Søfarts oplysninger i dag er bemandet med fire befarne og en ubefaren skibsassistent.
 

Befaren og ubefaren

En befaren skibsassistent skal have erfaring fra mindst 12 måneders effektiv sejltid, mens en ubefaren skibsassistent er en uddannelsesstilling, der dækker perioden indtil besætningsmedlemmet har nok sejltid til at blive befaren.