I dag handler vi alle sammen discount

| 2. NOV 2019 • 12:02
Af:
lisbet-holst

2. NOV 2019 • 12:02
En gang var der forbrugere, der absolut ikke handlede i discountbutikker. Sådan er det ikke længere, siger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen, Nordea.

Siden finanskrisen er kunderne strømmet til lavprisdagligvareforretninger.

– Hvis du går 30 år tilbage, så var der nogle, der handlede i Netto og kom varerne ned i en pose fra brugsen, for man måtte endelig ikke opdage, at de handlede sådan et billigt sted. Det var ligesom ikke fint. Det er vi ligeglade med nu. Vi ser mere på: Kan jeg få noget for pengene, hvad er det for nogle varer, de har, forklarer Ann Lehmann.

Typisk lægger folk i dag vægt på, at dagligvarebutikken er relativt tæt på.

– Har man bil med, skal man kunne stille den på en god parkeringsplads, så man kan gå lige ud med sine varer og ikke får ondt i ryggen af at skulle slæbe alle sine poser. Er man ligeglad med at skulle køre i bilen, så kører man de ekstra kilometer, for så kan man komme hen til andre butikker i nærheden. Det kommer an på, hvordan ens indkøbsmønster er.

– I dag kan du møde alle slags mennesker i Netto og de andre discountbutikker. Der er også forbrugere, der siger: Nej, der vil jeg slet ikke handle, fordi de kan være modstandere af lavpriskæder, siger Ann Lehmann Erichsen.

 
Discountkæder i skarp konkurrence

Frem til discountkæden Lidl i Nexø åbnede sin første butik på øen i oktober 2016, havde discountkæden Netto haft det bornholmske marked for dagligvarer til discountpriser for sig selv.

I februar 2017 blev konkurrencen på markedet yderligere skærpet, da Rema 1000 åbnede sin første butik på øen i Gartnervangen i Rønne. Maj 2017 åbnede Lidl en butik på Aakirkebyvej i Rønne, butik nummer to på Bornholm.

Juni samme år åbnede Rema på den anden side af Aakirkebyvej også butik nummer to.

Rema mener, at der er grobund for mere discount på øen. Rema ønsker at etablere endnu en dagligvarebutik i Nexø, men kommunalbestyrelsen har indtil videre sagt nej.