De tre organisationer foreslår nemlig, at man gør reglerne for de arbejdskøretøjer, som laster og lodser skibe og flytter gods på de bornholmske havne, mere tidssvarende og simple.
For som det er i dag, retter reglerne sig kun mod godstransport på landeveje. Dermed tager de ikke højde for arbejdskøretøjerne og deres særlige indretning til eksempelvis lastning og lodsning af skibe på havne.
– Vi har et brændende ønske om, at der tages initiativ til en gennemgang af lovgivningen på dette område. Lovgivningen bør ajourføres, så den står mål med brugen af arbejdskøretøjer i virksomhedernes praktiske hverdag, siger sekretariatsansvarlig Anne Mette Koch Bangsgaard, Danske Havnevirksomheder.
Ifølge DI bliver virksomheder i dag stillet over for kontrol og bødeforlæg på grundlag af regler, der ikke havde arbejdskøretøjer for øje, da de blev til. I juni i år blev en bornholmsk virksomhed eksempelvis sigtet for at overtræde Færdselsloven, fordi en af virksomhedens maskiner efter politiets opfattelse kørte ulovligt på havnen i Rønne.
Derudover bliver virksomhedernes medarbejdere mødt med både bødeforlæg og frakendelse af kørekortet, når de sidder bag rattet i arbejdskøretøjer og udfører deres arbejde.
Endelig tvinges virksomhederne i dag til at søge om dispensation for de arbejdskøretøjer, der laster og losser skibe og flytter gods rundt på havnen.
– Det er en uholdbar situation. Derfor håber vi på, at myndighederne begynder arbejdet med at revidere reglerne, som står beskrevet i et 35 år gammelt cirkulære, siger Michael Almeborg, formand for DI Bornholm.