Det viser en meningsmåling, foretaget af Voxmeter (tidl. Catinét) for lastbiltransportens brancheorganisationer. Svaret fra en samlet branche er en kampagne, der skal bygge bro til den halvdel af befolkningen, som mener, at lastbilerne fylder for meget.
»Vi kan ikke både levere varer til danskernes hylder hver dag og så samtidig være usynlige i landskabet. Nu øger vi i stedet vores synlighed gennem en målrettet kampagne, og dermed inviterer vi til en konstruktiv dialog om, hvorfor vi ind imellem fylder i gadebilledet. Vi vil gerne nå dertil, at det faktisk er ok, at vi fylder lidt, for sagen er jo, at det er danskernes egne varer, lastbilerne kører med«, siger administrerende direktør Jacob Chr. Nielsen fra International Transport Danmark (ITD), der er hovedarkitekten bag initiativet. Målingen fra Voxmeter viser, at tre ud af fire danskere synes, de mangler viden og indsigt i lastbilerhvervet. Men det betyder ikke, at lastbiltransportens kampagne kommer til at foregå på skolemester-facon.
»Vi vil gerne levere seriøs viden om vores branche, men frem for alt vil vi gerne i dialog med befolkningen. Derfor handler det i første omgang om at komme ind i danskernes bevidsthed på en sjov og imødekommende måde, så vi får sænket de følelsesmæssige parader«, siger Jacob Chr. Nielsen og pointerer:
»Der er selvfølgelig en række faktuelle grunde til, at lastbilerne bekymrer danskerne, og dem tager vi meget alvorligt. Men før vi kan føre en fornuftig debat om det, skal vi uden om de negative følelser og fordomme, som for mange er knyttet til lastbiler. Det er her, vi tager fat med kampagnen«, siger Jacob Chr. Nielsen.
Kampagnen for lastbiltransport skydes i gang med en sjov og anderledes reklamefilm på landsdækkende tv.
I de kommende uger og måneder
efter vil man møde kampagnens budskaber på bagsmækken af tusindvis af lastbiler og i dagblade, radio og på
lastbiltransport.dk på internet.
Og det er den helt rigtige måde, branchen har grebet kampagnen an på – for lastbilerne holder Danmark i gang. Det ved man ikke mindst, hvis man bor på Bornholm, som huser flere af Danmarks store og velrenommerede vognmandsfirmaer.
»Vi kan ikke både levere varer til danskernes hylder hver dag og så samtidig være usynlige i landskabet. Nu øger vi i stedet vores synlighed gennem en målrettet kampagne, og dermed inviterer vi til en konstruktiv dialog om, hvorfor vi ind imellem fylder i gadebilledet. Vi vil gerne nå dertil, at det faktisk er ok, at vi fylder lidt, for sagen er jo, at det er danskernes egne varer, lastbilerne kører med«, siger administrerende direktør Jacob Chr. Nielsen fra International Transport Danmark (ITD), der er hovedarkitekten bag initiativet. Målingen fra Voxmeter viser, at tre ud af fire danskere synes, de mangler viden og indsigt i lastbilerhvervet. Men det betyder ikke, at lastbiltransportens kampagne kommer til at foregå på skolemester-facon.
»Vi vil gerne levere seriøs viden om vores branche, men frem for alt vil vi gerne i dialog med befolkningen. Derfor handler det i første omgang om at komme ind i danskernes bevidsthed på en sjov og imødekommende måde, så vi får sænket de følelsesmæssige parader«, siger Jacob Chr. Nielsen og pointerer:
»Der er selvfølgelig en række faktuelle grunde til, at lastbilerne bekymrer danskerne, og dem tager vi meget alvorligt. Men før vi kan føre en fornuftig debat om det, skal vi uden om de negative følelser og fordomme, som for mange er knyttet til lastbiler. Det er her, vi tager fat med kampagnen«, siger Jacob Chr. Nielsen.
Kampagnen for lastbiltransport skydes i gang med en sjov og anderledes reklamefilm på landsdækkende tv.
I de kommende uger og måneder
efter vil man møde kampagnens budskaber på bagsmækken af tusindvis af lastbiler og i dagblade, radio og på
lastbiltransport.dk på internet.
Og det er den helt rigtige måde, branchen har grebet kampagnen an på – for lastbilerne holder Danmark i gang. Det ved man ikke mindst, hvis man bor på Bornholm, som huser flere af Danmarks store og velrenommerede vognmandsfirmaer.