Busser afviste kontakter – men det må alle ikke

Flere trafikselskaber ville sidste år ikke lade kunderne betaler for deres billetter med kontanter.

Det må dog kun afvises, hvis busserne er indrettet med ubemandede selvbetjeningsløsninger.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, efter at flere kunder har klaget over trafikselskaberne.

Selvbetjeningsløsningerne forudsætter, at buschaufførerne kun er ansat til at føre busserne.

De skal altså hverken sælge billetter eller kontrollere, om der er betalt for rejsen.

– Hvis trafikselskaberne vælger at indrette selvbetjeningsmiljøer i busserne og derfor ikke modtager kontanter, så skal de tydeligt oplyse passagerne om det, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

– Passagerne skal have mulighed for at sikre sig en billet, før de stiger på bussen, slår hun fast i en kommentar.

Hos de selskaber, der blev klaget over, blev muligheden for at betale med kontanter genoptaget.

Ifølge Forbrugerombudsmanden vil de dog ændre bussen til de ubemandede løsninger. Det skyldes de seneste restriktioner.

/ritzau/