Telekunder har brugt data svarende til 16.600 års streaming

320.000 terabyte – eller hvad der svarer til 16.600 års streaming på eksempelvis Netflix – er den mængde data, som teleselskabets 3’s omkring 1,4 millioner kunder brugte i 2020.

Det viser en ny opgørelse fra selskabet.

Det er en stigning på 44 procent i dataforbruget hos 3-kunder fra 2019. Ifølge Kim Christensen, der er netværksdirektør hos 3, skyldes det blandt andet coronakrisen.

– Coronakrisen har for alvor fået sat skub i digitaliseringen af vores hverdag, og det kan aflæses i netværket. Særligt streaming, som også omfatter for eksempel videomøder og onlineundervisning, øger belastningen, så dataforbruget på hverdage efterhånden permanent ligner det, vi tidligere kun så i weekenden.

– Og intet tyder på, at vi kommer tilbage til niveauet før corona, lyder det i en skriftlig kommentar.

På grund af coronakrisen har mange skoleelever og studerende været hjemsendt. Det har gjort, at skoler og uddannelsesinstitutioner har benyttet sig af digital undervisning.

For personer med job har årets hjemsendelser medført en lang række møder på computeren.

Kim Christensen påpeger, at det har givet en ekstra belastning på netværket – men at der har været god forbindelse hele vejen rundt.

– Men det er ikke ensbetydende med, at vi står stille. Vi skal hele tiden øge dækningen, hastigheden og kapaciteten, og derfor planlægger vi en komplet opgradering af vores 4G-netværk i 2021, samtidig med at vi udruller 5G.

I opgørelsen kan man desuden læse, at der i gennemsnit blev sendt 24 sms’er i sekundet per døgn, mens der blev foretaget i gennemsnit 93 opkald i sekundet fra 3-kunderne.

Allerflest opkald og sms’er fandt sted den 11. og 18. marts – dage med pressemøder, hvor restriktioner blev lagt ned over hele landet på grund af coronakrisen.

/ritzau/