Muhammed-annonce skaber bekymring blandt avisansatte

Det bekymrer ansatte på dagbladene Berlingske og B.T., at aviserne muligvis vil bringe annoncer med muhammedtegninger fra det franske satiremagasin Charlie Hebdo.

Det siger tillidsrepræsentant Ivar Carstensen til fagbladet Journalisten.

– Der er rigtig mange kolleger, som er bekymrede og utrygge ved, at vi skal bringe de tegninger, siger han.

Mandag formiddag har medarbejdere og ledelse holdt et digitalt stormøde, hvor chefredaktør Tom Jensen ifølge tillidsrepræsentanten forklarede beslutningen.

Det er partiet Nye Borgerlige, der ønsker at indrykke annoncer med Charlie Hebdos muhammedtegninger.

Charlie Hebdos pr-bureau har mandag oplyst til Ekstra Bladet, at man ikke har lavet nogen aftale med Nye Borgerlige om at bringe satiretegningerne.

Partiets pressechef, Lars Kaaber, siger dog, at man arbejder videre på at sikre sig rettighederne.

Det var ifølge franske medier de to tegninger, som skolelæreren Samuel Paty blev halshugget for at vise i sin undervisning.

Weekendavisen, Berlingske og B.T. har tilkendegivet, at man vil bringe annoncerne.

Tom Jensen sagde søndag, at han ikke kan finde noget sagligt argument for, at annoncerne ikke bringes.

Jyllands-Posten har oplevet at være et terrormål, efter at avisen bragte de danske Muhammedtegninger.

Avisen har derfor sagt fra og ønsker ikke at bringe annoncen fra Nye Borgerlige.

Netop sikkerheden bekymrer medarbejderne på Berlingske, fortæller Ivar Carstensen.

– Der er meget delte meninger om, hvorvidt det er prisen værd for medarbejderne. Det skaber øget utryghed i huset, og nogle vil forbinde det med angst at gå på arbejde.

– Jeg fornemmer, at mange ikke mener, det er den pris værd, siger tillidsrepræsentanten til Journalisten.

På dagbladet B.T. deler tillidsrepræsentant Rasmus Skat Andersen kollegaens bekymring.

– Der er en stor nervøsitet blandt mange medarbejdere om, hvad det betyder for deres sikkerhed, siger han til Ritzau.

Han oplever, at medarbejderne er delt i spørgsmålet om, hvorvidt det er en god idé at bringe annoncen.

– Jeg har ikke klarhed over, hvordan folk stiller sig. Jeg har hørt fra nogle, der synes, det er en dårlig idé. Jeg har også oplevelsen af, at nogle synes, det er en fin idé. Det er en meget splittet medarbejderskare.

Rasmus Skat Andersen oplever dog, at ledelsen er lydhør over for medarbejdernes bekymringer.

Chefredaktør Tom Jensen siger til Journalisten, at han er “fuldstændig” tryg ved sikkerheden i huset, og at “der er taget hånd om den”.

Ifølge Journalisten var der mandag formiddag indsamlet 297.944 kroner til annoncerne.

/ritzau/