Flyselskaber skal være hurtigere til refundere aflyste rejser

Der er godt nyt for dem, der har fået deres rejse aflyst på grund af coronapandemien og nu har ventet længe på at få deres penge.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil sætte en frist for, hvornår flypassagerer, der har fået aflyst deres rejse på grund af coronapandemien, senest skal have refusion fra flyselskaberne.

Det oplyser styrelsen, der dog ikke oplyser, hvor lang fristen bliver.

Fristen vil være en del af et påbud, der gælder flyselskaber, for hvilke styrelsen har modtaget mindst 50 klager over manglende udbetaling af refusion af flybilletter til rejser, der er blevet aflyst på grund af covid-19.

Blandt disse flyselskaber er Norwegian og SAS.

Alle involverede selskaber vil blive hørt i sagen, inden de får et direkte påbud. Hvis de dog ikke overholder påbuddet, varsler styrelsen om, at det kan betyde politianmeldelse.

– Hvis et flyselskab ikke efterlever styrelsens påbud, vil styrelsen tage stilling til, om det enkelte flyselskab skal politianmeldes for manglende overholdelse af styrelsens påbud, står der i en pressemeddelelse.

Tiltaget kommer, efter at mange har klaget over lange sagsbehandlingstider, når de har søgt om refusion hos flyselskaber.

– Styrelsen har i foråret og sommeren udvist forståelse for den vanskelige situation, som flyselskaberne har stået i med at håndtere de ekstraordinært mange refusionssager.

– Vi kan dog konstatere, at der fortsat er udfordringer med selskabernes efterlevelse af refusionspligten, skriver styrelsen i pressemeddelelsen.

Styrelsen oplyser desuden, at de nye tiltag for at få flyselskaberne til at udbetale refusion ikke betyder, at den stopper med at behandle klagesager fra kunder, der oplever problemer med udbetalingen af refusion.

/ritzau/