PRM / Ny kammeropera går tæt på manden bag dynamitten og Nobelpriserne

Pressemeddelelse fra Det Kongelige Teater
Dødens Købmand er så vidt vides den første opera om Alfred Nobel. I operaens begyndelse møder vi den optimistiske videnskabsmand, der vil skabe en bedre verden, hvor også krig vil være et overstået stadium. Hans dynamit gennembryder Europas snævre grænser og hans forretning blomstrer.

I løbet af operaen ser vi, hvordan Nobel bliver en plaget og desillusioneret våbenfabrikant, en mand i konflikt med sig selv og sin omverden. Ensom og i eksil testamenterer han alligevel størstedelen af sin enorme formue til indstiftelsen af Nobelpriserne.

Var det som Albert Einstein sagde af dårlig samvittighed eller var det i håbet om en bedre fremtid?

Nobels udvikling spejler vores egen tid. Efter Murens fald havde også vi en optimistisk tro på, at der måtte komme en fredeligere og klogere verden, men nu oplever vi, at der oprustes igen. Nobel så ingen modsætning i at støtte fredsbevægelsen, samtidig med at han producerede våben. Også her genkender vi os selv. Vi opruster i NATO i håbet om, at vi arbejder for en fredeligere verden.

Selvom Alfred Nobel aldrig giftede sig, blev to kvinder afgørende i hans liv. De to kvinder repræsenterer to sider af en tid, hvor den moderne kvindebevægelse voksede frem og uafhængige og ressourcestærke kvinder kunne gøre sig gældende i det offentlige rum, mens mange, mange kvinder stadig levede i mændenes skygge og prisgivet deres velvilje.

Nobel var ulykkeligt forelsket i den intellektuelle Bertha von Suttner, som med romanen Ned med våbnene blev en frontfigur i fredsbevægelsen og samtidig var en del af den ligeledes gryende kvindefrigørelse. Skildringen af deres intense, personlige forhold belyser også i tilspidset form den kvindefrigørelse og aldrig afsluttede debat om våben og fred.

I skarp kontrast til Bertha von Suttner stod kvinden, Nobel ikke ville være bekendt; hans elskerinde blomsterpigen Sofie Hess. Nobel turde ikke præsentere hende for sin omgangskreds, men var livslangt afhængig af hende. Han kunne ikke slippe hende og vedblev at understøtte hende økonomisk, selv efter at hun var blevet gravid med en anden mand.

Operaen kredser om de tre personers kærlighedsforhold og indbyrdes indflydelse på hinandens liv. Dødens Købmand er et psykologisk drama om at være i konflikt med sig selv og at søge efter kærlighed og et værdigt eftermæle.

Medvirkende:

Alfred Nobel: Teit Kanstrup
Bertha von Suttner: Stina Schmidt
Sofie Hess: Frederikke Kampmann
Kor: Katrine Deleuran, Jonathan Keiding, Fritjof Fuglesang

FIGURA Ensemble:
Klarinet: Anna Klett
Kontrabas: Jesper Egelund
Slagtøj: Frans Hansen
Akkordeon: Jónas Ásgeir Ásgeirsson
Komponist: Peter Bruun
Tekst: Vilhelm Topsøe
Instruktør: Tine Topsøe
Scenograf og kostumedesign: Gøje Rostrup

Det kunstneriske hold
Musikken er skrevet af Peter Bruun, som fik Nordisk Råds Musikpris for operaen Miki Alone. I Dødens Købmand skaber han et nutidigt musikalsk univivers, som overskrider de traditionlle genrer. Musikken afspejler både de indre og ydre konflikter i stadig vekslende stemninger, genrer og rytmer.

Instruktøren Tine Topsøe iscenesatte kammeroperaen Martyriet om digteren og præsten Kaj Munk på Takkelloftet i 2017, der også havde Vilhelm Topsøe som tekstforfatter. Hun er uddannet musikteaterinstruktør ved Hochschule für Musik und Theater i Hamborg, og har i sæsonen 2019-20 bl.a. iscenesat Orfeo ed Euridice (Trondheim Symfoniorkester & Opera) og Acis and Galatea på Ulriksdal Slottsteater i Stockholm, en produktion i samarbejde med SVT2.

Kostumer og scenografi er skabt af Gøje Rostrup, der har arbejdet på alle betydende scener i Danmark, hun har lavet bl.a. Un Ballo in Maschera (Oldenburgisches Staatstheater) og Lucia di Lammermoor (Opera Hedeland). Gøje Rostrup er uddannet fra Kunstakademiets Designskole i København.

De medvirkende
Figura Ensemble, der har eksisteret siden 1993, er ekspert i moderne musik. I 2017 var det nomineret til Nordisk Råds Musikpris og i 2009 vandt de Reumert-prisen for Årets Børneteaterforestilling Historien om en mor i samarbejde med Corona La Balance/ZeBU.

Barytonen Teit Kanstrup er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og på den prestigiøse operaskole på Royal Academy of Music i London. Man har kunnet opleve Teit Kanstrup i et bredt repertoire, og han synger på mange scener i både Europa og USA. På Det Kongelige Teater har bl.a. medvirket i Dead Man Walking.

Mezzosopran Stina Schmidt er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium samt Operaakademiet i København. Hun synger et bredt repertoire fra tidlig barok til ny klassisk musik. Herhjemme sang hun hovedrollen i den Reumertvindende Andre bygninger, (Den Fynske Opera).

Sopranen Frederikke Kampmann er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, og fra Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien. Hun sang Gianetta i Elskovsdrikken på Den Jyske Opera og Violetta i Verdis La Traviata på Wiener Kammeroper.

Koret synges af tre sangstuderende, som er udlånt fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium: Katrine Deleuran Strunk, Jonathan Keiding og Fritjof Fuglesang.

Fakta om Nobel og Bertha von Suttner
Alfred Nobel, 1833-1896, svensk kemiker, erhvervsmand og stifter af Nobelpriserne. Alfred Nobel var en anerkendt videnskabsmand, opfinder og fabrikant og en af Europas rigeste mænd. Han var indehaver af over 300 patenter og ejede fabrikker i hele Europa, som omfattede sprængstoffer og våbenproduktion. Alfred Nobel fik tilnavnet Dødens Købmand da Le Figaro i 1888 forveksler ham med hans afdøde bror Ludvig og skriver hans nekrolog.

Bertha von Suttner (1843-1914) ses af mange som kvinden bag fredsprisen, og hun og Nobel bevarede et livslangt venskab frem til Nobels død i 1896. Bertha von Suttner skrev bl.a. romanen Ned med våbnene og modtog Nobels Fredspris 1905.

Nobelpriserne blev første gang uddelt i 1901 og uddeles i fysik, kemi, medicin, litteratur samt fredsprisen.

FAKTA om forestillingen
Kammeroperaen er et samarbejde mellem Cumulus Teatret og Det Kongelige Teater.

Dødens Købmand spiller på Takkelloftet 31. marts – 5. april 2020. Premiere 31. marts kl 19,30 med forestillinger 1., 3., 4. og 5. april, de to sidste dage henholdsvis kl. 17 og 15.

Læs mere her For interview eller anden forespørgsel om pressekontakt: Bettina Schimmel, [email protected]

Cumulus Teatret
Cumulus Teatret blev stiftet i 1989 af teaterinstruktør Birgitte Øigaard. Teatret har udviklet en personlig og musikalsk ensemblestil. Der har været klassiske skuespil og ny dramatik og altid med nykomponeret musik live opført af musikere, som var mere eller mindre integreret i scenegangen. Dødens Købmand er Cumulus Teatrets tredje opera. De sidste to kammeroperaer har været instrueret af Tine Topsøe.

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-kammeropera-gar-taet-pa-manden-bag-dynamitten-og-nobelpriserne?releaseId=13588956