Rapport: Fokus på prøver og bøger fylder for meget i 7.-9.-klasserne

Tophistorien er skrevet og udgivet af Politiken. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Når elever i folkeskolen går fra 6. til 7. klasse og dermed i udskolingen, oplever mange, at undervisningen bliver markant anderledes. Matematiske beregninger bliver ikke lavet nede ved lyskrydset eller på gokartbanen. Og engelsk kommer ikke ind under huden ved at følge engelske madopskrifter i skolekøkkenet. I stedet bærer undervisningen i de større klasser præg af fokus på boglige aktiviteter og folkeskolens prøver. Og det slider på elevernes motivation for at lære.

Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, skriver Politiken tirsdag.

»Undervisningen bliver rettet rigtig meget imod, at der er nogle afsluttende prøver, at der er noget stof, lærerne gerne vil have, at eleverne når igennem, og det har en betydning for den måde, der bliver undervist på. Eleverne fortæller, at det er en meget stillesiddende undervisning med næsen rettet mod bøgerne og computerskærmen, hvor de læser tekster og løser opgaver«, fortæller Mia Lange, chefkonsulent i EVA’s grundskoleenhed.

»Undervisningen bliver mindre eksperimenterende og mere ensformig i udskolingen, men det er et problem, hvis eleverne kun sidder med snuden i en bog. De har brug for at blive udfordret både teoretisk og praktisk. Ellers risikerer de at falde fra«, tilføjer hun.

I rapporten fortæller lærere, at de har travlt med at gøre eleverne uddannelsesparate og klar til de afsluttende prøver, og både elever og lærere beskriver, hvordan ’grebet strammes’ i 7. klasse.

Undersøgelsen er baseret på undervisningsobservationer samt interviews med ledere og grupper af lærere og elever på syv repræsentativt udvalgte folkeskoler. Selv om det kun er syv skoler, vurderer Mia Lange, at undersøgelsen kan bruges til at komme med en vurdering af undervisningen i folkeskolernes udskoling.

»Vi ser, at udskolingen ikke i tilstrækkelig grad imødekommer alle elevers behov og forudsætninger. Der er behov for at gentænke udskolingen i folkeskolen«, siger hun.

Redaktionel kontakt:
Allan Graubæk
tlf.: +4520485211
e-mail: [email protected]

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Politiken ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)