Nye tal: Sigtelser for ulovlig lastbilkørsel er fordoblet

Tophistorien er skrevet og udgivet af Fagbladet 3F. Ritzau må ikke krediteres.

INFO: Anvendelse forudsætter accept af vilkårene i bunden.

**** RITZAUS TOPHISTORIETJENESTE ****

Det var sværere at være rumænsk, polsk eller litauisk lastbilchauffør med urent mel i posen på de danske veje i 2019.

Nye tal fra Rigspolitiet viser, at antallet af sigtelser mod udenlandske chauffører for ulovlig cabotagekørsel er steget voldsomt. Fra 110 sigtelser i 2018 til 241 i 2019. Det skriver Fagbladet 3F.

Politiet har også været langt flittigere med bødeblokken: 137 sager mod udlændinge bag lastbilrattet blev afgjort med bøder mod 59 bøder i 2018.

Cabotagekørsel er, når udenlandske lastbiler fra lande som Polen, Rumænien og Litauen kører ind og ud af Danmark med varer. Det må de godt.

De må også gerne køre tre ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen, ellers kører de ulovlig cabotagekørsel – også kaldet piratkørsel.

Det er politiets tre tungvognscentre i øst, nord og syd, der kontrollerer, at reglerne for cabotagekørsel i Danmark bliver overholdt.

Centrene peger samstemmende på, at de har intensiveret indsatsen i 2019, hvor politikerne med en ekstrabevilling på finansloven besluttede, at indsatsen mod social dumping skulle skærpes.

Tungvognscenter Syd er flittigst med bødeblokken med 59 sager afgjort med bødeforlæg i 2019. Men er i bund med antal sigtelser, som der var 10 af i 2019.

Vicepolitiinspektør Jesper Engelund fra Sydøstjyllands Politi, leder af Tungvognscenter Syd, mener, at jo færre sigtelser, jo bedre.

– Vi er meget grundige i vores kontroller og vores fokus er på social dumping. Færre alvorlige sager og sigtelser viser, at kontrollerne virker – indsatsen virker også forebyggende. Jeg gætter på, at vognmændene efterhånden har fundet ud af, at vi holder klar til at kontrollere lastbilerne, så snart de kører over grænsen, siger han.

Samarbejde med de andre centre påvirker også antallet af sigtelser, pointerer han.

– Vi har for eksempel arbejdet sammen med Tungvognscenter Øst for nylig om én stor sag med mange sigtelser. Den kører Tungvognscenter Øst, så den ligger i deres system og ikke i vores, selv om firmaet har hjemme i Sønderjylland, forklarer han.

Han oplyser, at mange af sagerne er i den mindre grove kategori.

– For eksempel, hvor der ikke styr på dokumenterne i lastbilen, og det kan udløse en bøde. Men i grove tilfælde falder hammeren hårdere med op til fængsel, siger han.

Redaktionel kontakt:
Jesper Woldenhof
tlf.: +4560253409
e-mail: [email protected]

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF Fagbladet 3F ****

Betingelser for brug af materiale fra Ritzaus Tophistorietjeneste:

– Forkortelser kan foretages i overensstemmelse med god citatskik.

– En artikel må forkortes, men ikke tilføjes stramninger eller udtryk, som afsenderen ikke kan stå inde for.

– Det skal tydeligt fremgå, hvilket medie artiklen kommer fra. Ansvaret herfor ligger hos mediet, der videreudnytter indholdet – også hvor afsenderen måtte have glemt at inkludere kildehenvisning ved udsendelse.

– Ritzau må ikke krediteres for artiklen eller angives som kilde.

– Materialet må ikke videreudnyttes kommercielt andet end i egne udgivelser.

– Hvis afsenderen har indsat link i artiklen, opfordres der til altid at publicere dette ved videreudnyttelse.

VIGTIGT VEDR. BRUG AF BILLEDE:

– Hvis der er tilknyttet billedmateriale til artiklen må dette anvendes i forbindelse med publicering.

– Rettigheden til anvendelse af billedet er dog udelukkende til brug i sammenhæng med nærværende tophistorie, og må således ikke arkiveres med henblik på genanvendelse i andre sammenhænge.

– Anvendelse skal altid ske med angivelse af den oplyste billedbyline (fotograf og medie)